Στη Βουλή για τον Προϋπολογισμό 2010

Εκτύπωση
PDF

ομιλία στη ΒουλήΚάθε προϋπολογισμός αποτελεί τον καθρέφτη για την οικονομική και πολιτική πορεία στον επόμενο χρόνο. Όμως ο συζητούμενος προϋπολογισμός έχει μία χαρακτηριστική ιδιαιτερότητα. Είναι προϋπολογισμός στον οποίο καθένας διακρίνει τα αποτυπώματα της κρίσης που μας κληροδότησε η προηγούμενη κυβέρνηση.

Η αναφορά στην κρίση είναι κοινότοπη και η μονοσήμαντη «κρισιολογία» αιχμαλωτίζει την κοινωνία στην πτόηση και στην παραίτηση από κάθε προσπάθεια για το αύριο.

Δεν μας ταιριάζει αυτή η συζήτηση. Η κρίση συνδέεται με μία περίοδο και μια κυβέρνηση που απογοήτευσε τους πολίτες της χώρας. Στους Έλληνες ταιριάζει η ελπίδα και ο αγώνας για την ανασυγκρότηση της χώρας.

Είναι στην μοίρα της παράταξης μας να αναλαμβάνει το χρέος της διακυβέρνησης σε κρίσιμες στιγμές όπου μεταξύ των άλλων οι δημοσιονομικοί δείκτες απειλούν ζωτικά συμφέροντα και δικαιώματα, όχι μόνο κάθε πολίτη χωριστά αλλά και συνολικά της χώρας. Και το 1981 και το 1983 ανταποκριθήκαμε με επιτυχία, όπως έδειξε η συνέχεια, στην εντολή του ελληνικού λαού. Και τώρα οφείλουμε να κάνουμε το ίδιο.
Ο λαός με την ψήφο του για την ισχυρή πλειοψηφία του ΠΑ.ΣΟ.Κ. πρόσφερε στην χώρα πολιτική σταθερότητα. Πρωταρχικό χρέος μας είναι να τροφοδοτούμε συνεχώς αυτή την πολιτική σταθερότητα, με σταθερότητα πολιτικής. Πολιτικής που γεννά ελπίδα εμπιστοσύνη και ασφάλεια στους πολίτες, στοιχεία απαραίτητα στη δίνη μιας τέτοιας κρίσης.
Ο τόπος μας έχει ανάγκη από βαθιές τομές, ανατροπές και ρήξεις με αντιλήψεις (κάποιες μάλιστα δήθεν προοδευτικές) και συμφέροντα (μεγάλα αλλά και πολλά μικρά) που κρατούν την Ελλάδα καθηλωμένη στο σημερινό τέλμα.

Μέτρα εδώ και τώρα. Μέτρα για τον περιορισμό της σπατάλης και την εξοικονόμηση πόρων κάνοντας τα προφανή. Μέτρα που κατανέμουν δίκαια το βάρος της προσπάθειας για την υπέρβαση της κρίσης και με ανάλογο τρόπο προδιαγράφουν μία εξίσου δίκαια ανακατανομή ισχύος στην έξοδο από την κρίση. Μέτρα εδώ και τώρα, όχι για να στείλουμε μήνυμα στις αγορές. Για να στείλουμε μήνυμα στον πολίτη. Είμαστε Κυβέρνηση, δεν είμαστε Τράπεζα. Δεν είμαστε πιστωτές του λαού. Οι πολίτες είναι οι πιστωτές μας. Και οι πολίτες συμμετέχουν σε μία πολιτική πανστρατιά όταν γνωρίζουν ότι εκπροσωπείς αταλάντευτα τα συμφέροντα της χώρας και τα δικά τους. Η συνεισφορά, ακόμα και στη θυσία στην οποία τους καλείς, να μην είναι ούτε μάταιος κοινωνικός κόπος, ούτε συντήρηση των ίδιων δομών και των ίδιων πρακτικών που προκάλεσαν κι αυτή την κρίση και θα αναδειχθούν και πάλι κυρίαρχα μετά από αυτήν.
Η πρόσκληση για την επανάσταση του αυτονόητου αφορά όλους. Είναι εθνικό στοίχημα. Το μέτωπο της σύγκρουσης δεν βρίσκεται στην αγωνιώδη προσπάθεια του μισθωτού και του μικροεπαγγελματία να διαχειριστεί τη δύσκολη καθημερινότητά του. Βρίσκεται απέναντι σε αυτούς που καλλιεργούν τη διαφθορά, την ανομία, την παραοικονομία, την εισφοροδιαφυγή και την παραγωγική υστέρηση της χώρας.
Η πρόταση του Πρωθυπουργού στο πρόσφατο Συμβούλιο των Πολιτικών Αρχηγών και η ομιλία του στους κοινωνικούς εταίρους και φορείς του δείχνουν τον δρόμο. Αντιμετωπίζουμε την κρίση που δεν είναι μόνο δημοσιονομική, με πολιτικούς όρους. Ξέρουμε όμως ότι κρινόμαστε από το αποτέλεσμα. Δεν είναι ο χρόνος που θα φέρει το αποτέλεσμα. Είναι το καθημερινό μετρίσιμο αποτέλεσμα που θα μας δώσει χρόνο και προοπτική.
Η Ελλάδα δεν έχει περιθώριο να χάσει ούτε λεπτό. Είτε αυτό είναι λεπτό της ώρας, είτε είναι λεπτό του ευρώ.

Θυμόμαστε όλοι τη Νέα Δημοκρατία όταν ήταν αντιπολίτευση να καταγγέλλει την κυβέρνησή μας ότι δεν έχει έργο και ότι αυτό που εξαγγέλλαμε δεν ήταν παρά μακέτες και μόνο. Η πραγματικότητα την διέψευσε. Η χώρα και οι Έλληνες έχουν στη διάθεσή τους ένα πλέγμα των πιο μεγάλων και πιο σημαντικών έργων που έγιναν ποτέ στην Ελλάδα.
Σήμερα, εν μέσω κρίσης, οφείλουμε να δείξουμε συνέπεια και αποτελεσματικότητα. Να κτίσουμε πάνω στο έργο της περιόδου της Νέας Δημοκρατίας, κι αυτό θα το κάνουμε, αλλά και να βελτιώσουμε και όπου πρέπει να ανατρέψουμε παθογένειες και προβλήματα που βαρύνουν υπέρμετρα και άδικα το Δημόσιο Ταμείο και καταστρέφουν το περιβάλλον.
Αν υπάρχει κάποιος που μπορεί να εγγυηθεί τέτοια έργα είναι μόνο το ΠΑ.ΣΟ.Κ. Ανασχεδιάζουμε τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού για να προχωρήσουμε σε ένα έργο που είναι ταυτοχρόνως τόσο μεγάλο για να είναι λειτουργικό και βιώσιμο και τόσο μικρό για να μην επιβαρύνει και αλλοιώνει το τοπίο της Αττικής.

Θέμα μηνών είναι και η δημοπράτηση για το νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, ώστε εν τω μεταξύ να έχουν λυθεί βασικές εκκρεμότητες που αν δεν αντιμετωπιστούν τώρα θα δυσκόλευαν και θα καθυστερούσαν υπέρμετρα την εξέλιξη του έργου.
Δεν είναι τυχαίο ότι τα δύο αυτά έργα δημοπρατήθηκαν άρον – άρον και για λόγους εντυπώσεων. Ξέρετε πότε; Τη Δευτέρα 31 Αυγούστου και την Τρίτη 1η Σεπτεμβρίου την παραμονή δηλαδή της προκήρυξης των εκλογών που έγινε την Τετάρτη 2 Σεπτεμβρίου. Τα συμπεράσματα προκύπτουν αυτονοήτως.
Με όλα τα κόμματα και βεβαίως τη Νέα Δημοκρατία για θέματα που συνδέονται με κοινωνικές ή και εθνικές ανάγκες δεν έχουμε να μοιράσουμε τίποτα. Ούτε καν ψήφους. Αφού άλλωστε δεν τις έχουμε εμείς. Τις έχει ο ελληνικός λαός. Αυτός κάνει τη μοιρασιά.
Δεν μπορεί όμως ο Αρχηγός της Νέας Δημοκρατίας, στο Συμβούλιο Πολιτικών Αρχηγών, υπό των Πρόεδρο της Δημοκρατίας, να θέτει και το θέμα του ελέγχου του τελικού κόστους ενός έργου σε σχέση με τον αρχικό προϋπολογισμό του, και την ίδια στιγμή η Νέα Δημοκρατία να μας ασκεί κριτική όταν επιχειρούμε την ανασυγκρότηση και το νοικοκύρεμα σε αυτόν τον τομέα.

ΔΙΟΔΙΑ
Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. ως αντιπολίτευση είχε στηρίξει και ψηφίσει την κατασκευή μεγάλων έργων. Είχε όμως διαφωνήσει και είχε επισημάνει το μεγάλο πρόβλημα που επρόκειτο να δημιουργηθεί όσον αφορά τα Διόδια. Σήμερα καλούμεθα να διαχειριστούμε και εδώ τον κοινωνικό αντίκτυπο των επιλογών της Νέας Δημοκρατίας. Οι Έλληνες πληρώνουν πολλά και ακριβά Διόδια. Από την πρώτη στιγμή θέσαμε το θέμα. Προωθούμε την κατασκευή και βελτίωση παράπλευρων δρόμων για τοπικές συνδέσεις ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα, πολύ περισσότερο μάλιστα που μέσα στο 2010 και το 2011 οι σχετικές συμβάσεις προβλέπουν σημαντικές αυξήσεις στην τιμή των Διοδίων.

ΤΕΜΠΗ
Θρηνήσαμε προχθές την απώλεια ενός ανθρώπου. Ένας άνθρωπος χάθηκε την ώρα που στον ήδη κλειστό δρόμο αξιολογούσε το πρόβλημα με συνεργάτες του. Αντιλαμβανόμενοι τον κίνδυνο που είναι πολύ καιρό γνωστός είχαμε κλείσει τον δρόμο. Φανταστείτε να μην το είχαμε κάνει. Ίσως να θρηνούσαμε μια εκατόμβη. Είπαμε ότι το δίκτυο αυτό θα επαναλειτουργήσει μόνο αν εξασφαλιστούν σε ποσοστό 100 % οι εγγυήσεις ότι είναι ασφαλές. Ζητούμε συγνώμη από τους πολίτες που ταλαιπωρούνται αυτό το διάστημα. Γιατί όμως θα έπρεπε να φτάσουμε στο και 5; Γιατί αυτή η δουλειά να μην είχε γίνει εδώ και μήνες; Όχι σε γιορτινή περίοδο που είναι αυξημένοι οι φόρτοι και οι μετακινήσεις. Όχι σε μια περίοδο που οι καιρικές συνθήκες με τις χιονοπτώσεις κάνουν δυσκολότερη τη χρήση του παλαιού οδικού δικτύου. Και εδώ θα κάνουμε το χρέος μας.

Το συνολικό ύψος των πόρων της τέταρτης προγραμματικής περιόδου, του λεγόμενου ΕΣΠΑ, ανέρχεται για τα Δημόσια Έργα στα 5,4 δις ευρώ.
Για έργα – γέφυρες έχουν ήδη δεσμευτεί ποσά ύψους 2,9 δις ευρώ. Αυτό σημαίνει πως τα έργα αυτά που ανήκουν στο Γ’ ΚΠΣ δεν ολοκληρώθηκαν εγκαίρως εντός εκείνης της προγραμματικής περιόδου με διπλή συνέπεια. Να χάσουμε αφενός τη δυνατότητα να αξιοποιήσουμε αντίστοιχους κοινοτικούς πόρους στην προηγούμενη προγραμματική περίοδο και αφετέρου να στερούμεθα τώρα σε αυτήν την προγραμματική περίοδο αντίστοιχα ποσά που θα μπορούσαν να διατεθούν για νέα έργα, δηλαδή του ΕΣΠΑ.
Έργα τα οποία έχουν ενταχθεί, ως νέα έργα του ΕΣΠΑ, απαιτούν για την εκτέλεσή τους δαπάνη ύψους 1,4 δις ευρώ. Το μεγαλύτερο τμήμα των έργων αυτής της κατηγορίας βρίσκεται στο στάδιο της δημοπράτησης. Εργαζόμαστε για την κατά το δυνατό ταχύτερη ωρίμανσή τους.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι έχουν δεσμευτεί πόροι ύψους 4,3 δις ευρώ. Πράγμα που σημαίνει ότι το διαθέσιμο υπόλοιπο για αναπτυξιακή αξιοποίηση μέσω νέων έργων ανέρχεται σε περίπου 1 δις ευρώ για το σύνολο της προγραμματικής περιόδου μέχρι το 2015.

Δεν αρκεί αυτό όμως για να έχουμε πλήρη εικόνα. Την προηγούμενη περίοδο δόθηκαν υποσχέσεις, καλλιεργήθηκαν προσδοκίες και προεξοφλήθηκαν πολιτικά σε όλη τη χώρα νέα έργα που η εκτέλεσή τους μαζί με τις δαπάνες για συμπληρωματικές εργασίες και απαλλοτριώσεις ξεπερνούν κατ’ ελάχιστον τα 3 δις ευρώ. Μιλούμε για έργα χωρίς διαθέσιμη χρηματοδότηση, για έργα κάποια των οποίων δεν είχαν καν αρχίσει να μελετώνται. Αν συνεκτιμήσουμε τα δάνεια της ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. ύψους 1,1 δις ευρώ και της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. 1,5 δις ευρώ και προσθέσουμε σε αυτά χρέη του Δημοσίου προς εργοληπτικές εταιρείες, τότε μπορούμε να καταλάβουμε τις ασφυκτικές χρηματοοικονομικές συνθήκες εντός των οποίων εκκαλούμεθα να δράσουμε.
Με βασικό εργαλείο μας το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του 2010 που αυξάνεται σημαντικά – αντιθέτως προς την τραγικά φθίνουσα πορεία που ακολούθησε την περίοδο της Νέας Δημοκρατίας – σχεδιάζουμε μια συνετή και ταυτόχρονα αποτελεσματική πολιτική στον τομέα των υποδομών με κεντρικό στόχο να συμβάλλουμε στην αναγκαία αναπτυξιακή ώθηση της οικονομίας και την τόνωση της απασχόλησης.
Ανάμεσα στα άλλα σχεδιάζουμε ειδικό πρόγραμμα για μικρά και μεσαία έργα στην ελληνική Περιφέρεια με χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους.
Μια ολοκληρωμένη πολιτική διαχείρισης υδάτινων πόρων σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία με έμφαση στην αντιπλημμυρική θωράκιση της χώρας και ιδιαίτερα των αστικών κέντρων.
Όσον αφορά στην οδική ασφάλεια, μια κωμόπολη ξεψυχά κάθε χρόνο και μάλιστα σε παραγωγική ηλικία. Δεν πάει άλλο. Αυτό πρέπει να σταματήσει.
Σε συνεννόηση με το Υπουργείο Οικονομικών μελετούμε ένα ισορροπημένο πρόγραμμα δανεισμού από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την κάλυψη των αναγκών της συμμετοχής του Δημοσίου σε αυτό το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα.
Δεσμευόμαστε για την ταχύτερη και καλύτερη εξέλιξη των Δημόσιων Έργων που γίνονται ή πρόκειται να ξεκινήσουν σε κάθε Περιφέρεια.

ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΠΙΤΕΛΙΚΗΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ (Σ.Ε.Π.)
Το πρώτο σημαντικό – διαρθρωτικό βήμα.
Υπηρετεί δύο σκοπούς:
Την κατά κυριολεξία διαφάνεια.
Τα ουσιώδη στοιχεία της εξέλιξης κάθε έργου στο διαδίκτυο.
Τη συγκέντρωση με σύγχρονο τρόπο αξιόπιστων στοιχείων για την παρακολούθηση και τη βελτιωτική παρέμβαση στην εξέλιξη συμβάσεων Έργων και Υπηρεσιών.
Εξοπλίζει τα επιτελικά στελέχη του Υπουργείου με τη δυνατότητα να γνωρίζουν και να «καθοδηγούν» την εξέλιξη των έργων.
Με την τακτική επικαιροποίηση των στοιχείων γνωρίζουμε κάθε στιγμή την κατάσταση στην οποία βρίσκεται το Έργο και εκτιμούμε χρονικά και οικονομικά την προοπτική του.
Στο σύστημα εισάγονται και παρακολουθούνται σε τακτά διαστήματα (αρχικά ανά τρίμηνο), μια σειρά πληροφοριών εκ των οποίων οι βασικότερες είναι οι ακόλουθες:
1. Θεσμικά στοιχεία (Προϊσταμένη Αρχή, Διευθύνουσα Υπηρεσία, Κύριος Έργου, Υπεύθυνος Έργου)
2.Βασικές Ημερομηνίες (π.χ. Ημερομηνία Δημοπράτησης, Υπογραφή Σύμβασης, Συμβατική Ημερομηνία Περαίωσης, Εγκεκριμένη Παράταση, Εκτιμώμενη Ημερομηνία Περαίωσης)
3.Οικονομικά Στοιχεία (π.χ. Προϋπολογισμός, Συμβατικό Ποσό, Εγκεκριμένο Ποσό Τελευταίου Συγκριτικού Πίνακα, Εκτιμώμενο Τελικό Ποσό)
4. Κατάσταση Σύμβασης (π.χ. Υπό Δημοπράτηση, Προς Ανάθεση, Σε Εξέλιξη, Σε Διακοπή, Βεβαίωση Περαίωσης)
5. Κωδικοποίηση (ΣΑΕ, ΣΑΜ, ΟΠΣ, Υπηρεσίας)
6. Γενικές Πληροφορίες (Ανάδοχος, Πλήθος Εργολάβων, Ύπαρξη Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων, κ.α.)

Το όλο εγχείρημα αναπτύσσεται σε τέσσερις φάσεις.
Μπαίνουμε στην πρώτη στην αρχή του 2010.
Ο Δημόσιος Έλεγχος αποτελεί και το πιο ισχυρό έναυσμα για να ασκούμε όλοι καλύτερα τα καθήκοντά μας.
Με την λειτουργία του ΣΕΠ σε ένα χρόνο θα έχουμε τη δυνατότητα καλύτερου προγραμματισμού αλλά και αποτελεσματικότερου ελέγχου των έργων. Οι υπερβάσεις ακόμη και οι πλέον νομότυπες πρέπει να αποκλειστούν. Αυτός είναι ο στόχος.

Το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για τις μελέτες και τα έργα έκλεισε τον κύκλο του. Η ανάγκη αλλαγής αποτελεί κοινή διαπίστωση.
Ανοίξαμε τον πρώτο κύκλο διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους φορείς στον τομέα των μελετών και των έργων. Στο πλαίσιο των προγραμματικών δεσμεύσεων μας και αφού αξιοποιήσουμε τον πλούτο των γνώσεων και της πείρας του τεχνικού κόσμου της χώρας, και όχι μόνο, θα αναλάβουμε σχετική πρωτοβουλία.
Κάνουμε σαφές όμως ότι μέχρι τότε όχι μόνο δεν παγώνουμε μελέτες και έργα, αλλά εφαρμόζουμε την ισχύουσα νομοθεσία χωρίς παρεκκλίσεις και περιγραφές που την αλλοιώνουν.

Βασικοί άξονες αυτής της πρωτοβουλίας μας είναι:
Διασφάλιση της ποιότητας των παραγομένων έργων
Σύντμηση του χρόνου και του κόστους του παραγόμενου έργου χωρίς υπερβάσεις και αποκλίσεις από το φυσικό αντικείμενο των παραγόμενων έργων
Διαφάνεια και αξιοκρατία στις αναθέσεις (ανάρτηση στο διαδίκτυο πλήρους εικόνας για την πορεία του έργου)
Προστασία του περιβάλλοντος στα πλαίσια της βιώσιμης Πράσινης Ανάπτυξης.
Οι αδιαμφισβήτητοι κανόνες αλλά και η ασφάλεια για την τήρησή τους αποτελούν το μεγάλο στοίχημα σε μια περίοδο διάχυτης καχυποψίας. Προχωρούμε στην ανασυγκρότηση του Υπουργείου ώστε η Δημόσια Υπηρεσία να επανακατακτήσει το ρόλο της και ταυτόχρονα κρίνουμε αναγκαία τη λειτουργία μιας κεντρικής αρχής για μελέτες, έργα και υπηρεσίες του Υπουργείου μας με εχέγγυα προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας. Έτσι προσεγγίζουμε τον κεντρικό διπλό στόχο
Για την διαφάνεια και την αντικειμενικότητα
Για την αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα του Συστήματος Μελετών, Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών.

Η Ελλάδα ιδίως αυτή την περίοδο κρίσης, παρουσιάζει μεταξύ των άλλων και μεγάλο έλλειμμα κοινωνικής εμπιστοσύνης.
Η χώρα διαθέτει αξιόλογες και αξιόπιστες επιχειρηματικές δυνάμεις σε πολλούς τομείς.
Τις κάλεσα πέραν του επιχειρηματικού ανταγωνισμού να επιδείξουν στο πλαίσιο της επιχειρηματικής δράσης τους και άμιλλα κοινωνικής ευθύνης.
Εμείς, η κυβέρνηση και τα πολιτικά κόμματα πρέπει να αποτελέσουμε το θετικό παράδειγμα για να δημιουργηθεί και πάλι ένα κεφάλαιο κοινωνικής εμπιστοσύνης ως βάση για τη συνεργασία των κοινωνικών δυνάμεων μεταξύ τους και βεβαίως των κοινωνικών και πολιτικών δυνάμεων.
Οι αποφάσεις δεν μπορεί να λαμβάνονται είτε με παλαιοκομματικά πελατειακά κριτήρια, είτε με βάση στενά επιχειρηματικά και μόνο συμφέροντα.
Πιστεύουμε σε μια άλλη πολιτική και σε μια άλλη αντίληψη για την πολιτική.
Προχωρήσαμε σε ανοιχτές διαγωνιστικές διαδικασίες στον τομέα των αερομεταφορών γιατί αυτό επιβάλλει το δημόσιο συμφέρον και το συμφέρον των πολιτών.
Από μια τέτοια πολιτική κάποιοι μπορεί να δυσαρεστούνται, σημασία έχει ότι κερδίζει το κοινωνικό σύνολο και η ελληνική οικονομία.

Ανάλογες πρωτοβουλίες αναλαμβάνουμε στον τομέα των μεταφορών επιβατικών και εμπορευματικών, για να κερδίσουμε τον χαμένο χρόνο.
Προχωρούμε στη δημιουργία μητροπολιτικού φορέα αστικών συγκοινωνιών για να εξασφαλίσουμε τον ενιαίο σχεδιασμό.
Η λειτουργία των επιμέρους φορέων θα έχει συμπληρωματικό χαρακτήρα πράγμα που σημαίνει την υπαγωγή στο ίδιο σχήμα λειτουργίας όλων των μέσων που κινούνται στον ίδιο χώρο σταθερής ή μη τροχιάς.

Όσον αφορά τον πολύπαθο ΟΣΕ προωθούμε πρόγραμμα εκσυγχρονισμού και εξυγίανσης αντιμετωπίζοντας αφενός τα τεράστια χρέη του και αφετέρου δημιουργώντας προϋποθέσεις για να γίνει ποιοτικός και ανταγωνιστικός.
Με έκπληξη άκουσα από τη Νέα Δημοκρατία να μας εγκαλεί γιατί εγκαταλείψαμε το σχέδιό της για τον ΟΣΕ. Η Νέα Δημοκρατία παρέλαβε τον ΟΣΕ το 2004 με χρέος 3,5 δις ευρώ και το ανέβασε στα περίπου 9,5 δις ευρώ. Η δε πρότασή της ήταν το περίφημο πρόγραμμα μισθωτής εφεδρείας. Δηλαδή, οι εργαζόμενοι να πληρώνονται χωρίς να εργάζονται, παραμένοντας σπίτι τους. Τέτοια σχέδια προφανώς δεν πρόκειται να ακολουθήσω.

Σε πρόσφατη συνάντηση με τον Υπουργό της Ρωσίας και σε ανάλογη συνεννόηση με τους αρμόδιους Υπουργούς της Ρουμανίας, της Βουλγαρίας και της Ουκρανίας πιστεύουμε ότι μέσα στο καλοκαίρι θα έχουμε επιτύχει την έναρξη δύο δρομολογίων του ΟΣΕ για εμπορευματικές μεταφορές μεταξύ Ελλάδας και Ρωσίας.
Επίσης προωθούμε τις μελέτες για την κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής του άξονα 22 των ευρωπαϊκών σιδηροδρομικών δικτύων που συνδέει την Αθήνα με Σόφια – Βουδαπέστη – Βιέννη – Πράγα – Νυρεμβέργη και Δρέσδη.
Τα ατυχήματα αποτελούν την τέταρτη αιτία θανάτου παγκοσμίως.
Στην Ελλάδα τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου στις ηλικίες 18-39.
Η οδική ασφάλεια για το Υπουργείο μας δεν αποτελεί προτεραιότητα αλλά θα έλεγα το βασικό λόγο λειτουργίας αυτού του Υπουργείου.
Η πολιτική για την οδική ασφάλεια απαιτεί συντονισμό συναρμόδιων Υπουργείων και φορέων.
Προχωρούμε στην επανασύσταση της διυπουργικής επιτροπής για την οδική ασφάλεια καθώς και στην σύσταση εθνικού συμβουλίου οδικής ασφάλειας με τη συμμετοχή κοινωνικών, επιστημονικών και άλλων φορέων.

Δεν αρκούν οι προθέσεις, τα σχέδια και η βούληση των πολιτικών για την αίσια έκβαση της μάχης απέναντι στην πολύπλευρη κρίση.
Πάνω από όλα απαιτείται η κινητοποίηση των πολιτών, η έμπνευση και η συμμετοχή τους σε αυτή την προσπάθεια.
Μπορεί οι διαδικασίες της διαβούλευσης και των ανοιχτών δημοκρατικών διαδικασιών να εμφανίζουν τις αδυναμίες των αρετών τους, αποτελούν όμως ένα ακόμη στοιχείο που πείθει ότι αυτή η κυβέρνηση δεν βλέπει την εξουσία σαν αυτοσκοπό, αλλά σαν μέσο για την εξυπηρέτηση του πολίτη και του δημόσιου συμφέροντος.
Η κριτική της αντιπολίτευσης και ιδίως της Ν.Δ. έχει όλα τα χαρακτηριστικά της ανακύκλωσης στερεότυπων που παραπέμπουν σε ένα πολιτικό κύκλο που έχει κλείσει.
Έχουμε χρέος η περίοδος που τώρα αρχίζει να μετατραπεί από περίοδο κρίσης και ανασφάλειας σε μια περίοδο παραγωγική με ανάπτυξη και κοινωνική πρόοδο.
Δεν δίνουμε μάχες οπισθοφυλακής. Δεν μας αφορά η σκιαμαχία για αυτό που πέρασε.
Η πορεία της χώρας θυμίζει το Σίσυφο που με κυβερνήσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ. ανεβάζει την πέτρα ψηλά και ύστερα δυστυχώς όλα πρέπει να αρχίσουν από την αρχή.

Ο Αλπέρ Καμύ στο ομώνυμο δοκίμιό του καταλήγει: «Μπορούμε να φανταστούμε το Σίσυφο ευτυχισμένο;». Θα έλεγα να σκεφτούμε τον Σίσυφο, μετά από όλα αυτά, σοφότερο και γι’ αυτό πιο αποτελεσματικό.
Έχουμε εντολή να μην περιμένουμε το μέλλον αλλά να πάμε γρήγορα σε αυτό.
Έχουμε εντολή να μην φανταζόμαστε το μέλλον αλλά να το δημιουργούμε.
Και αυτή την εντολή θα την τιμήσουμε.

Θεσμοί