Ενημέρωση για συνάντηση με πολιτικούς συντάκτες

Εκτύπωση
PDF

Σημεία τοποθέτησης του Δημήτρη Ρέππα, Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, σε συνάντησή του με τους πολιτικούς συντάκτες.

Σε συνάντηση που είχε σήμερα ο Δημήτρης Ρέππας με πολιτικούς συντάκτες στο γραφείο του, σχολίασε διάφορα τρέχοντα πολιτικά ζητήματα. Για ενημέρωσή σας, παραθέτουμε σημεία:

~Η Κυβέρνηση είναι μία Κυβέρνηση όχι ειδικού σκοπού, είναι μία Κυβέρνηση εθνικού σκοπού. Ο χρόνος της Κυβέρνησης είναι ο χρόνος των αναγκών της χώρας, όχι ο χρόνος των αναγκών των κομμάτων. Η Κυβέρνηση είναι Κυβέρνηση της χώρας για να προσφέρει και να στηρίξει τη χώρα. Δεν είναι Κυβέρνηση για να στηρίξει ή να υπηρετήσει τα κόμματα. Τα κόμματα, λοιπόν, για την Κυβέρνηση –αν θέλουν να βοηθήσουν τη χώρα- και όχι η Κυβέρνηση για τα κόμματα.

~Δύο είναι οι βασικοί πυλώνες της πολιτικής. Όσον αφορά στη δημοσιονομική πολιτική είναι φανερό ότι έχουμε φτάσει στα όρια αντοχής αυτών, οι οποίοι καλούνται να συμμετέχουν στην εφαρμογή αυτής της πολιτικής, αλλά έχουμε φτάσει -ίσως κι έχουμε ξεπεράσει- τα όρια της αποτελεσματικότητας και απόδοσης αυτής της πολιτικής. Το κοίτασμα ελπίδας για την αναστροφή της πορείας, την ανάπτυξη, βρίσκεται στην προώθηση των διαρθρωτικών αλλαγών, στις μεταρρυθμίσεις.

~Η πολιτική των μεταρρυθμίσεων είναι μια σημαντική πολιτική, πρέπει να στηρίζεται σε ένα επιχειρησιακό σχέδιο, πολλές φορές απαιτεί συγκρούσεις, πρέπει να σχεδιάζουμε την πολιτική μας χωρίς να φοβόμαστε τις συγκρούσεις, αλλά η πολιτικής μας δεν είναι να σχεδιάζουμε συγκρούσεις. Η πολιτική των μεταρρυθμίσεων είναι η μόνη η οποία μπορεί να αποδώσει αμέσως κάτι στον πολίτη που αντιλαμβάνεται την ποιοτική διαφορά σε μία υπηρεσία, σε μία λειτουργία αλλά και επίσης, μπορεί να αποδώσει όσον αφορά τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας σε κρίσιμους τομείς και τη συμβολή σε μια πορεία ανάπτυξης που έχει ανάγκη ο τόπος.

~Το ΠΑΣΟΚ αυτήν την περίοδο, θα πρέπει να λειτουργεί με τρόπο που πείθει ότι ενδιαφέρεται να συνδυάζει πάντα την εντολή που έχει από τους πολίτες που το στηρίζουν με τις μεγάλες προτεραιότητες, τα εθνικά προτάγματα, που βρίσκονται στην προμετωπίδα της πολιτικής μας. Ο λαός είναι σύμμαχός, ο λαός για τα δικά του θέματα είναι αυτός που καλύτερα από όλους μπορεί να εγγυηθεί την πορεία των αναγκαίων αλλαγών αν αντιληφθεί την ωφέλεια που έχουν για τη χώρα και για αυτόν.

~ Έχω μιλήσει για ένα ΠΑΣΟΚ χωρίς εισαγωγικά. Την περίοδο αυτή που είναι μια ενδιάμεση περίοδος αλλά αυτό δεν πρέπει να επηρεάσει με τίποτα την Κυβέρνηση, μιλούμε όλοι, μιλούμε ανοικτά. Το κόμμα μας έχει εξωστρέφεια όπως ένα δημοκρατικό κόμμα λειτουργεί σε μια ανοικτή κοινωνία. Αλλά το ανοικτό κόμμα δεν είναι μη κόμμα. Έχουμε καταστατικό έχουμε όργανα, έχουμε διαδικασίες. Αυτά οριοθετούν και το πλαίσιο το οποίο πρέπει όλοι να σεβαστούμε και μέσα στο οποίο πρέπει να κινούμεθα. Η περίοδος αυτή, που είναι εξαιρετικά κρίσιμη, επιβάλλει το ό,τι γίνεται στο ΠΑΣΟΚ να μην προκαλεί τον παραμικρό κραδασμό στη λειτουργία της Κυβέρνησης.

~ Δεν χρειάζεται να κάνουμε σχηματικές αντιπαραθέσεις, πρέπει όλες οι διαφοροποιήσεις να γίνονται με βασικό κριτήριο το συμφέρον της χώρας. Το συμφέρον της χώρας –και είναι δόγμα όπως έχω πει κατ΄επανάληψη της πολιτικής μας αυτό- είναι η θέση στο ευρώ, στην ευρωζώνη.

~Η τρόικα επιθυμεί να συμβάλει, ώστε η Ελλάδα να διατηρήσει τη θέση στο ευρώ. Η συνεργασία μαζί της, έχει μεγάλη σημασία σε αυτή τη συμμαχία του ευρώ, απέναντι σε άλλες δυνάμεις εκτός Ελλάδας ή κάποιες μέσα στην Ελλάδα, που αντιμάχονται το ευρώ και θα ήθελαν επιστροφή στη δραχμή.

~Το μνημόνιο δεν είναι δόγμα και δεν είναι ευαγγέλιο, είναι ένα εργαλείο. Και τα εργαλεία μπορεί να αλλάξουν. Έχουν τεθεί στόχοι στο πλαίσιο των διαφόρων επικαιροποιήσεων του μνημονίου. Το μνημόνιο αλλού πέτυχε, αλλού γνώρισε αστοχίες. Πιστεύω ότι είναι εξαιρετικά επικίνδυνο να διαχωριστούμε στην Ελλάδα σε μνημονιομάχους και μνημονιολάτρες. Αν το ευαγγέλιο και το δόγμα είναι η θέση της Ελλάδας στο ευρώ, επαναλαμβάνω, σε αυτό πράγματι να κτίσουμε τα μέτωπα των αντιπαραθέσεων και του δημοκρατικού διαλόγου. Αν τα μέτωπα είναι επάνω στα εργαλεία τα οποία αλλάζουν, δεν κατανοώ αυτές τις τεχνητές αντιθέσεις.

~Είπα και χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο, το έχει η μοίρα μου στα διάφορα Υπουργεία να βρίσκομαι σε καταστάσεις εντάσεων, στο Υπουργείο Τύπου, στο Υπουργείο Εργασίας βρέθηκα στο ασφαλιστικό, στο Υπουργείο Μεταφορών είχα την πολιτική της αλλαγής στα φορτηγά δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης, την αλλαγή στις αστικές συγκοινωνίες και στο σιδηρόδρομο, την απελευθέρωση της αεροπορικής αγοράς και εδώ βρέθηκα στο βαθμολόγιο - μισθολόγιο και στην εργασιακή εφεδρεία. Αυτό λοιπόν, είναι κάτι που –γι αυτό το αναφέρω- δείχνει ότι όχι μόνο δεν φοβόμαστε τις συγκρούσεις αλλά μπαίνουμε στις συγκρούσεις, με σχέδιο όμως. Το είπα και χθες, οι μεταρρυθμίσεις που έγιναν στις αστικές συγκοινωνίες και στο σιδηρόδρομο είναι βήματα αιχμής, που έγιναν με βάση συγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο. Είναι εφαρμοζόμενη πολιτική.

~Είπα κάποια στιγμή «δεν πρέπει να κουνάμε το δάκτυλο στον κόσμο γιατί τότε κι εκείνος θα μας κουνήσει και τα πέντε δάκτυλα και ξέρετε πως». Είπα κάποια άλλη στιγμή ότι «η Ελλάδα και το ΠΑΣΟΚ υπήρχαν πριν το μνημόνιο και θα υπάρχουν και μετά το μνημόνιο». Είπα κάποια στιγμή ότι «δείχνουμε μεγάλη ευαισθησία για το τι θα πούμε στους έξω, ας δείξουμε την ίδια ευαισθησία για το τι λέμε και στους μέσα, που είναι η πηγή της νομιμοποίησής μας», και πολλά άλλα. Θέλω να πω ότι μπαίνουμε σε μια πολιτική, την στηρίζουμε γιατί πιστεύουμε αυτήν την πολιτική. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι παύουμε να έχουμε την αυτοτέλεια που πρέπει να έχει ένα πολιτικό κόμμα με το δικό του πρόγραμμα, προσαρμοζόμενο στις επικρατούσες συνθήκες, ώστε να διατυπώνουμε την άποψή μας με λογικά επιχειρήματα για να επιδιώξουμε την αμοιβαία ωφέλεια, με κριτήριο πάντα βεβαίως το εθνικό και το δημόσιο συμφέρον.

~Πολλές ευαισθησίες διατυπώνονται όψιμα για πολλά τέτοια θέματα, αυτό είναι εξαιρετικά ευχάριστο, έχει μεγάλη όμως σημασία να πούμε ότι μια κούφια ρητορεία πρέπει να έχει τον ανάλογο χρόνο ώστε να δοκιμάζεται στην πράξη. Και η πράξη είναι αυτή, τελικά, που αποτελεί το αλάνθαστο κριτήριο για να διαμορφώνουν οι πολίτες την τελική θέση τους αξιολογώντας γιατί αυτοί είναι, και μόνο αυτοί οι οίκοι αξιολόγησης των κομμάτων και των πολιτικών, τη θέση τους για πρόσωπα και πράγματα.

~Η δική μου θέση, παραμένει αυτή που γνωρίζετε. Θέλω να είμαι φειδωλός, προσεκτικός στις δημόσιες παρεμβάσεις, θέλω να είμαι συνεκτικός και ενωτικός στο Κίνημά μας και στην Κυβέρνηση βεβαίως, και θέλω με κάθε τρόπο που μπορώ να ανήκω σε αυτούς που συμβάλλουν στη λύση και όχι σε αυτούς που προκαλούν το πρόβλημα, οποιασδήποτε μορφής λύση, οποιασδήποτε μορφής και κατηγορίας πρόβλημα.

~Με πολύ χαρά, αφού είχα συζητήσει με τον Πρωθυπουργό, ανέλαβα να εισηγηθώ χθες θέματα που αφορούν στην πολιτική μας για την αλλαγή στο κράτος, τη διοικητική μεταρρύθμιση. Έχω πει και σας καλώ αν έχει για εσάς αξία και ενδιαφέρον να ανατρέξετε και στις ομιλίες που έκανα στη Βουλή προσφάτως για τον προϋπολογισμό και παλαιότερα για τις προγραμματικές δηλώσεις, αλλά και σε άλλες δημόσιες παρεμβάσεις μου, στις αναφορές μου για το κράτος όπου πράγματι έχουμε κάνει σημαντική πρόοδο, όσον αφορά στην αντικειμενικοποίηση διαδικασιών και λειτουργιών, τη διαφάνεια σε κάποιες πτυχές της λειτουργίας του. Αλλά το κράτος, απέχει πάρα πολύ από το να είναι αυτό που μεταξύ των άλλων πρέπει πρωτίστως να είναι: μοχλός ανάπτυξης. Αυτό που σας είπα τώρα ως πρόταση, είναι η εισαγωγή της χθεσινής ομιλίας μου στο Υπουργικό Συμβούλιο. Το έχω πει κατ’επανάληψη και σας παραπέμπω σε αυτές τις δημόσιες παρεμβάσεις μου.

~Το κράτος σήμερα δεν είναι φίλος, δεν υποστηρίζει και δεν ευνοεί όλες εκείνες τις ζωντανές δυνάμεις της κοινωνίας που θα ήθελαν να συμβάλλουν σε αυτό τον στόχο της ανάπτυξης για την οποία όλοι μιλούμε. Οι καθυστερήσεις είναι πάρα πολλές και έχουν βαρύνει εξαιρετικά τις αντοχές και των υπαλλήλων –γιατί και αυτήν την πλευρά δεν πρέπει να την αγνοούμε- αλλά κυρίως της κοινωνίας και όσων προσδοκούσαν ή προσδοκούν ακόμη ότι κάτι καλό μπορεί να προκύψει από ένα κράτος που τους σκέπτεται, που συναισθάνεται τη δική τους δύσκολη θέση.

~Οι καθυστερήσεις είναι πολλές: γιατί, πράγματι, να μην έχουν γίνει συγχωνεύσεις αυτών των φορέων εδώ και πολύ καιρό; Γιατί έπρεπε να ψηφίσουμε το καλοκαίρι το νόμο 4002 που προβλέπει ότι 44 φορείς θα έχουν αυτήν την πορεία και να έρθουμε με το πολυνομοσχέδιο να προσθέσουμε για το προσωπικό κάποιων φορέων την πολιτική της εργασιακής εφεδρείας; Γιατί πράγματι θα έπρεπε η τομή αυτή που έγινε, η πιο δραστική, με το μισθολόγιο και το βαθμολόγιο να γίνει τον Οκτώβριο του 2011; Γιατί, πράγματι, στον τομέα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης να μην έχουμε δώσει τα δικαιώματα της ηλεκτρονικής υπογραφής σε 400.000 χρήστες, όπως είχαμε το δικαίωμα –και τελειώνει η προθεσμία που έχουμε αυτό το δικαίωμα- για να απλοποιήσουμε διαδικασίες, να τις κάνουμε ταχύτερες και διαφανέστερες; Γιατί να μην αξιοποιήσουμε το σύστημα που έχει το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης, το Sum Total, για διαδικασίες απογραφής, αξιολόγησης της λειτουργίας των υπηρεσιών, της μέτρησης της απόδοσης των υπαλλήλων, και άλλα πολλά.

~Οι πρωτοβουλίες είναι πολλές, έχει αξία όμως, ότι όλες αυτές θα πρέπει να συγκλίνουν σε ένα στόχο για την αλλαγή στο κράτος, για τη διοικητική μεταρρύθμιση. Στο Υπουργικό Συμβούλιο μιλήσαμε γι’ αυτό και αναφέρθηκα σε δέκα τομείς: μίλησα δηλαδή για το βαθμολόγιο, για το μισθολόγιο, βασικό στοιχείο αυτής της αλλαγής είναι η αξιολόγηση. Θεωρώ ότι είναι ίσως ο πυρήνας της πολιτικής μας και είναι κάτι που είναι εξαιρετικά δύσκολο να εφαρμοστεί στην Ελλάδα, αν δεν αλλάξουμε νοοτροπία, αν δεν αλλάξουμε πολλά πράγματα ακόμη.

~Δεύτερον, είναι αυτό της κινητικότητας των υπαλλήλων: θεσπίσαμε αυτό το πλαίσιο για να μπορούμε να αξιοποιούμε τους υπαλλήλους οπουδήποτε τους έχει ανάγκη το ελληνικό δημόσιο και όχι όπου αυτοί ενδιαφέρονται να υπηρετούν. Και βεβαίως, προβλέψαμε ένα φίλτρο για την εξέλιξη τη βαθμολογική των υπαλλήλων, προκειμένου να επαναπυραμιδοποιήσουμε τη δημόσια διοίκηση, γιατί τώρα έχουμε πολλούς στρατηγούς χωρίς στρατό. Αυτές είναι πολύ σημαντικές τομές.

~Το άλλο μεγάλο θέμα στο οποίο αναφέρθηκα είναι το πολυνομοσχέδιο. Είναι η πολιτική που σχετίζεται με την αλλαγή στη δημόσια διοίκηση με τρόπο απόλυτο και άμεσης απόδοσης , όπως είναι π.χ. το μέτρο της κατάργησης των κενών οργανικών θέσεων, όπως είναι το μέτρο π.χ. της κατάργησης δομών επιπέδου αυτοτελούς τμήματος, γραφείου και αυτοτελούς γραφείου, που είχαν δημιουργηθεί και συντηρούνταν για να υπάρχει ένας με τον τίτλο του προϊστάμενου επικεφαλής αυτής της υπηρεσιακής δομής χωρίς να έχει υφιστάμενο. Αυτές είναι πολύ σημαντικές αλλαγές.

~Και το άλλο θέμα περιλαμβάνεται στο άρθρο 35, είναι αυτό που αφορά στη δημιουργία Επιτροπών Αναδιοργάνωσης σε κάθε Υπουργείο και περιμένουμε μέχρι τέλος του χρόνου να μας στείλουν τις προτάσεις τους αφού αξιολογήσουν δομές, υπηρεσίες, λειτουργίες , πρόσωπα να κάνουν τις προτάσεις τους για το πώς μπορούν να καταργήσουν υπηρεσίες που είναι ολοφάνερο ότι δεν είναι χρήσιμες ή να αξιοποιήσουν τους υπαλλήλους με προτάσεις για τη μετακίνησή τους εκεί όπου υπάρχουν κενά.

~Αναφέρθηκα ακόμη σε θέματα κωδικοποίησης νομοθεσίας, σε θέματα μέτρησης των διοικητικών βαρών σε 13 τομείς, σε θέματα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, σε θέματα των προσλήψεων του αριθμού των υπαλλήλων, εκλογές γενικών διευθυντών οικονομικού κ.λπ.

~Θα μείνω λίγο στην εργασιακή εφεδρεία: Η εργασιακή εφεδρεία είναι μια πολιτική, η οποία δεν είναι αυτοσκοπός. Είναι ένα εργαλείο. Η πολιτική αυτή επιλέχθηκε και τέθηκε ο στόχος πράγματι για την αποχώρηση από το Δημόσιο με τη διαδικασία της εργασιακής εφεδρείας 30.000 υπαλλήλων. Επιλέχθηκε το κριτήριο, το οποίο θα ήταν το ασφαλέστερο, ώστε η διαδικασία αυτή να μην προκαλέσει την παραμικρή κριτική και από τον πλέον καχύποπτο ότι είναι μία διαδικασία μεροληπτική και μικροκομματικού σχεδιασμού και αυτό το έχουμε πετύχει, νομίζω. Ο νόμος ψηφίστηκε 27 Οκτωβρίου, δεν έχουμε συμπληρώσει καν 2 μήνες , δεν υπήρχε άλλος τρόπος να προχωρήσει στην εφαρμογή μιας τέτοιας πολιτικής πέραν της θέσπισης ενός κριτήριου αντικειμενικού. Είπα κατ΄επανάληψη και δημοσίως ότι τέτοια κριτήρια, οριζόντια, σε θωρακίζουν απέναντι στην κριτική για μεροληψία, απ΄την άλλη όμως επειδή περιέχουν ανορθολογισμό οδηγούν σε ανισότητες και αδικίες. Χρήσιμοι οι άνθρωποι αποχωρούν από τη δημόσια διοίκηση κι αυτό έχει ως συνέπεια δυσλειτουργίες χωρίς να έχεις το αντίστοιχο δημοσιονομικό όφελος. Αυτή η πολιτική λοιπόν τι στόχο είχε ή έχει; Ένα πολιτικό μήνυμα , ένα δημοσιονομικό στόχο και ταυτόχρονα ένα διαρθρωτικό αποτέλεσμα στις υπηρεσίες της δημόσιας διοίκησης. Το μήνυμα έχει εκπεμφθεί και είναι ισχυρό . Δεν υπάρχει πλέον το ταμπού ότι όποιος είναι στο κράτος θεωρείται δεδομένο ότι δεν μπορεί να ενταχθεί σε μία πολιτική, η οποία αμέσως ή εμμέσως τον οδηγεί έξω από το κράτος. Και δεύτερο ο δημοσιονομικός στόχος ήταν εξαιρετικά περιοριζόμενος εξ αρχής . Δεν έγινε γι αυτό το λόγο αυτή η πολιτική. Αλλά και η διαρθρωτική αλλαγή, οδήγησε σε περισσότερες αρνητικές παρά σε θετικές συνέπειες και σε παρενέργειες.

~Εδώ γίνεται πολύ συζήτηση, ότι απέτυχε αυτή η πολιτική, ότι είναι φιάσκο η πολιτική της εργασιακής εφεδρείας, λες και θα μπορούσαμε με κάποιο τρόπο να παρεμβαίνουμε και να αυξομειώνουμε τον αριθμό των υπαλλήλων που πληρούν το κριτήριο, δηλαδή μέχρι το τέλος του 2013 να συμπληρώνουν τα χρόνια ηλικίας 55 και τα χρόνια εργασίας και ασφάλισης 35. Ποιος έχει ευθύνη γι αυτό; Δεύτερον σε κάθε Υπουργείο είναι αυτοί που είναι.

~Έχει τελειώσει η προθεσμία και περιμένουμε στοιχεία από πολλές υπηρεσίες . Επειδή ακούω ότι έγινε κριτική για καθυστερήσεις. Οι υπηρεσίες των Υπουργείων πρέπει να στείλουν τα στοιχεία . Εμείς δημιουργήσαμε μία ηλεκτρονική βάση όπου ο καθένας, με εξουσιοδότηση βεβαίως και αρμοδιότητα, ανεβαίνει συμπληρώνει τα στοιχεία και εμείς έπειτα τα διασταυρώνουμε.

~Έγινε κριτική στην πολιτική της εργασιακής εφεδρείας, την οποία έκανα εγώ και συμφώνησαν όλοι γιατί εδώ έχουμε το εξής οξύμωρο, ακούστε λίγο. Για να είμαστε ειλικρινείς και η Κυβέρνηση αυτή πρέπει να μιλάει με ειλικρίνεια γιατί οι συνάδελφοι σε αυτή την Κυβέρνηση και κυρίως οι Υπουργοί του ΠΑΣΟΚ κάνουν μία τεράστια προσπάθεια με κόστος και κυρίως ψυχικό κόστος και εγώ τους καταλαβαίνω, αλλά πρέπει κι εσείς σας παρακαλώ πάρα πολύ, σε αυτή την τόσο κρίσιμη περίοδο, πρέπει να υπάρχει μια νηφάλια προσέγγιση των δύσκολων θεμάτων. Ας δώσουμε μια σωστή ενημέρωση κι εμείς ας κάνουμε το καθήκον μας ώστε να είμαστε αξιόπιστοι απέναντι στον κόσμο .

 

~Βγαίνουν κάποιοι και λένε, στο γενικό λόγο, «είναι πολύ λίγοι αυτοί. Τι θα πούμε τώρα στην Τρόικα;», «Έχουμε εκτεθεί, δεν πιάσαμε τον αριθμό». Αλλά στον ειδικό λόγο, οι ίδιοι άνθρωποι λέμε ότι: «Είναι πολλοί αυτοί που μου ζητάτε να ενταχθούν στην εφεδρεία. Υπάρχει κίνδυνος να καταρρεύσουν οι υπηρεσίες». Ας είμαστε ειλικρινείς και συνεπείς.

~Επανέρχομαι σήμερα να πω ότι δεν κάνω κάποια πρόταση εγώ πιστεύω ότι η πολιτική της εργασιακής εφεδρείας έκανε τον κύκλο της έστειλε το μήνυμά της.

~Λένε κάποιοι «τι θα κάνετε τώρα»; Και λέω προβληματιζόμενος δημοσίως και παρακαλώ αυτό να μην θεωρηθεί ότι το προτείνω. «Να παρατείνουμε το μέτρο να εφαρμοστεί άλλους 6 μήνες, άλλο 1 χρόνο»; Λάθος και είναι λάθος γιατί την ώρα που η Ευρώπη ακολουθεί πολιτικές «ενεργού γήρανσης», όπως λέγονται, εμείς λέμε ότι όποιος φτάνει τα 53 χρόνια ηλικίας και 33 χρόνια εργασίας φεύγει. «Μήπως για να διευρύνουμε τη δεξαμενή, να μειώσουμε την ηλικία, το ηλικιακό όριο ή τα χρόνια εργασίας; Αυτό είναι γελοίο. Και μόνο να το πει κανείς θα καγχάσει όποιος το ακούσει. Δηλαδή όποιος φτάσει στα 52,51 ή 50 θα μπαίνει σε εφεδρεία»; Ασφαλώς όχι. «Μήπως πρέπει να δούμε ποιοι Οργανισμοί είναι ζημιογόνοι, δεν προσφέρουν καμία χρησιμότητα ή δραστηριότητες οι οποίες δεν πρέπει να ασκούνται πια από το κράτος ώστε το προσωπικό εκεί να αξιολογηθεί προκειμένου να ενταχθεί σε αυτό το καθεστώς;». Αυτό είναι μια προσέγγιση αλλά θέλει το χρόνο της . Γιατί σκεφτείτε και μπαίνω τώρα και στο θέμα των απολύσεων για το οποίο γίνεται τόση συζήτηση.

~Θέμα απολύσεων δεν έχει τεθεί σε αυτό το τραπέζι από αυτή την Κυβέρνηση. Το είπε ο κος Tomsen δημοσίως, ωραία. Εμείς θέλουμε να συζητάμε με την τρόικα. Και πρέπει να πω ότι βάζουν κάποιους στόχους αλλά δεν έχουμε τη μέθοδο ή τον τρόπο με τον οποίο θα φτάσουμε στους στόχους πάντα σε όλες τις περιπτώσεις και δεν μας λέει και η τρόικα κάτι συγκεκριμένο. Αυτό είναι το κενό που έρχεται ναι καλύψει κατά την άποψή μου η Task Force. Στα θέματα δηλαδή του επιτελικού κράτους που συνεργαζόμαστε έχουμε καταλήξει σε 7 τομείς στους οποίους θα συνεργαστούμε, φτιάχνουμε τον οδικό χάρτη με στόχους, δράσεις και προθεσμίες για να προχωρήσουμε σε αυτή την αλλαγή. Αυτό είναι εξαιρετικά χρήσιμο. Πρέπει να σας πω η συνεργασία με τον κο Reichenbach αυτή την εβδομάδα ήταν εξαιρετική, βοηθάνε πάρα πολύ. Πάμε στις Βρυξέλλες, σε συναντήσεις που οργανώνονται με την Task Force, έρχονται εκπρόσωποι άλλων κρατών, λέμε ποιες είναι οι ανάγκες μας για το υπουργείο μας και ζητάμε από τους εκπροσώπους των κρατών να δείξουν ενδιαφέρον σε ποιον από αυτούς τους τομείς στους οποίους θέλουμε συνεργασία μπορούν να βοηθήσουν. Αναλαμβάνουν διάφορες χώρες να μας βοηθήσουν, αυτήν την πολιτική κάνουμε. Και το έχουμε προχωρήσει αυτό πάρα πολύ.

 

~Οι απολύσεις γνωρίζετε ότι στο στενό δημόσιο δεν επιτρέπονται λόγω συνταγματικής προστασίας. Συνταγματική αναθεώρηση θα γίνει μετά το 2013. Μπορεί να διατυπωθούν προτάσεις και να γίνουν δεκτές πράγματι, ώστε πλέον να επιτρέπονται απολύσεις στο Δημόσιο. Τώρα, ο τρόπος για να κάνεις απολύσεις στο Δημόσιο είναι να καταργήσεις οργανικές θέσεις. Αλλά η κατάργηση οργανικών θέσεων που εκ των πραγμάτων σου επιτρέπει να οδηγήσεις σε απόλυση ίσο αριθμό υπαλλήλων, δεν σημαίνει αυτομάτως ότι οι υπάλληλοι που απομακρύνονται είναι αυτοί που κατέχουν τη συγκεκριμένη στιγμή τις συγκεκριμένες οργανικές θέσεις. Όταν καταργείς μία οργανική θέση κατά πάγια νομολογία δε σημαίνει ότι απολύεται αυτός που κατέχει τη θέση εκείνη τη στιγμή. Πρέπει να απολυθεί ίσος αριθμός υπαλλήλων. Αφού έχουν καταργηθεί τόσες θέσεις άρα σημαίνει ότι χρειάζονται τόσοι υπάλληλοι λιγότεροι. Ποιοι είναι αυτοί οι υπάλληλοι; Πρέπει να συνεννοηθούμε μετά ποια είναι η διαδικασία.

Μπορεί να πει κανείς ότι απέναντι σε ένα μέτωπο υπέρ των απολύσεων έτσι, με ένα τρόπο συνθηματολογικό εμείς είμαστε στην άλλη πλευρά. Μιλώντας για ένα κίνημα εξορθολογισμού και αλλαγών στο Δημόσιο εμείς είμαστε πρωτοστάτες. Με διαδικασίες, με κανόνες, με στόχους.

 

~Τώρα στο αρ. 35, προβλέπεται αυτή η Επιτροπή Αναδιοργάνωσης κάθε Υπουργείου και περιμένουμε τις προτάσεις των Υπουργείων. Ελπίζουμε οι προτάσεις αυτές να οδηγήσουν πράγματι σε λιτότερους οργανισμούς και σε καλύτερη λειτουργία των υπηρεσιών. Έχει όμως αξία όλα αυτά να γίνουν σε ένα κλίμα συνέργειας θα έλεγα. Οι δράσεις αυτές στις οποίες αναφερόμαστε έχουν οριζόντιο χαρακτήρα, αφορούν όλο το κράτος, όλα τα Υπουργεία, όλα τα νομικά πρόσωπα και την αυτοδιοίκηση.

~Αυτή την περίοδο, πιστεύω ότι λείπει η ψυχραιμία και περισσεύει το πάθος. Πολλά πράγματα δεν μπορούμε να τα δούμε καθαρά και πολλές επιλογές έχουν κίνητρο με περιορισμένο ορίζοντα. Πρέπει να δουλέψουμε όλοι μαζί για να ξανακτίσουμε ένα κεφάλαιο εμπιστοσύνης σε αυτή τη χώρα, που είναι κεφάλαιο κοινωνικής εμπιστοσύνης και κεφάλαιο πολιτικής εμπιστοσύνης. Εμείς να μην ξεχνούμε ποτέ ότι ο εντολέας μας είναι ο ελληνικός λαός. Είναι απωθητικό να δίνουμε την εντύπωση ότι καλούμε το λαό να ενταχθεί σε κάποια δικά μας σχέδια, αντί να πείθουμε κάθε μέρα το λαό με τη στάση μας και το λόγο μας ότι ένα σχέδιο έχουμε και μόνο, να βοηθήσουμε τον κόσμο να ξεπεράσουμε την κρίση για να μπορέσει να βγει με τις μικρότερες απώλειες πέρα αυτή η περίοδος.

~Για κάθε πολιτικό, για κάθε άτομο θα έλεγα που έχει μια υπεύθυνη θέση, που έχει μια δημόσια εξουσία με το δημόσιο λόγο του και εδώ είμαστε όλοι, νομίζω χρειάζεται ψύχραιμός λόγος, νηφάλια στάση και υποστήριξη των ανθρώπων που δρουν σε νέες συνθήκες για να μπορούν να έχουν με καθαρό ορίζοντα τη δυνατότητα να κάνουν σωστές επιλογές για τη ζωή τους.

 

Ο κ. Ρέππας απάντησε σε ερωτήσεις:

* Σχετικά με την «κόντρα» στο Υπουργικό Συμβούλιο.

«Κανείς δεν έκανε κριτική χθες, παρακαλώ ρωτήστε τους Υπουργούς που πήραν το λόγο. Ήταν πολύ εποικοδομητική και ουσιαστική η παρέμβασή τους και τους ευχαρίστησα γι’ αυτό. Δεν υπήρξε καμιά κόντρα. Δεν θα κάνουμε κουτσομπολιό. Ήταν ένα κλίμα εξαιρετικά εποικοδομητικό, θα έλεγα και ευχάριστο.»

* Σχετικά με τις σχέσεις των Υπουργών από διαφορετικά κόμματα που στηρίζουν την Κυβέρνηση.

«Επειδή σέβομαι τους κανόνες δεοντολογίας, θέλω να τιμήσω αυτόν τον Κώδικα με τους συναδέλφους από τα άλλα κόμματα που συνεργαζόμαστε στην Κυβέρνηση. Μίλησα για την επινόηση της Αντι-Συμπολίτευσης, ως εκεί. Θέλω να σεβαστώ τους συναδέλφους που είμαστε στο ίδιο τραπέζι, στο Υπουργικό Συμβούλιο. Δεν θα ακούσετε από μένα κακή κουβέντα ή κουβέντα κριτικής, γιατί αν έχω διαμορφώσει τέτοια άποψη πρέπει να σηκωθώ να φύγω από το τραπέζι και δεν πρόκειται να λιποτακτήσω. Προσοχή λοιπόν και ευθύνη».

* Σχετικά με το αν έχουν παγώσει οι διαδικασίες στο ΠΑΣΟΚ.

«Σίγουρα το ΠαΣοΚ δεν πρέπει να παγώσει τις διαδικασίες, κάθε άλλο και πιστεύω ότι πρέπει να υπάρχει ένα ισχυρό πολιτικό κέντρο, το έχω προτείνει μεταξύ άλλων, και πρέπει να γίνει αμέσως. Και ενώ το ΠΑΣΟΚ δεν πρέπει να είναι παγωμένο, αλλά να λειτουργεί, δεν πρέπει να λειτουργεί εν θερμώ».

* Σχετικά με τον Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ Γιώργο Παπανδρέου.

«Ο Γιώργος Παπανδρέου, δεν έχει δείξει απλώς εξαιρετική ευθύνη εθνική και κοινωνική, είναι πολιτικός ο οποίος, όχι σε απώτερο χρόνο, θα τιμηθεί και θα αναγνωριστεί για αυτό που είναι και προσφέρει. Κυβέρνησε μια χώρα με αδύναμη οικονομία. Δείτε ποια οικονομική κατάσταση παρέλαβε, βάλτε δίπλα την πολιτική που άσκησαν ηγέτες, όπως η Μέρκελ και ο Σαρκοζί, και βαθμολογήστε».

* Σχετικά με διαγκωνισμούς στελεχών.

«Είμαι υπέρ του «εμείς», δεν είμαι υπέρ του «εγώ», χωρίς να μοιραζόμαστε σε «εμείς και εσείς», Είμαι υπέρ του «εν συνόλου εμείς». Η σειρά πρέπει να είναι η χώρα, η Κυβέρνηση, το ΠαΣοΚ και τα πρόσωπα, και όχι αντίστροφα».

* Σχετικά με την «κούρσα διαδοχής» στο ΠΑΣΟΚ.

«Είμαι της άποψης να πάμε σε μια κούρσα διαδοχής, να μην πάμε σε λεωφορείο διαδοχής. Μην πάμε δηλαδή σε απελευθέρωση της αγοράς υποψηφίων. Πρέπει να πάμε με κάποιο κριτήριο».

Θεσμοί