Συνέντευξη: εφημερίδα «Real News»

Εκτύπωση
PDF

Δημήτρης Π. ΡέππαςΣυνέντευξη του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, Δημήτρη Π. Ρέππα, στην εφημερίδα «REAL NEWS» και τον δημοσιογράφο Βασίλη Σκουρή (Κυριακή 20.12.2009)


Β.Σ.: «Γραμμή  Παπακωνσταντίνου» ή  «γραμμή  Κατσέλη» τελικά  για  την  οικονομία  κ. υπουργέ; Γιατί οι  δυο γραμμές μάλλον  αδυνατίζουν τη  θέση  της κυβέρνησης, αλλά  και της χώρας…

Δ.Ρ.: «Σταθερή γραμμή ευθύνης» είναι η πολιτική της κυβέρνησης. Ο λαός με την ψήφο του μας πρόσφερε ισχυρή αυτοδυναμία διασφαλίζοντας την πολιτική σταθερότητα. Έχουμε υποχρέωση να τροφοδοτούμε συνεχώς αυτή την πολιτική σταθερότητα ως κυβέρνηση με τη σταθερότητα της πολιτικής μας. Οι απόψεις εργασίας συντίθενται τελικώς στην ενιαία πολιτική που χαράζει ο Πρόεδρος. Δεν είναι θέμα συνέπειας προς εξαγγελίες μας μόνο ούτε θέμα αξιοπιστίας μας προς τις αγορές. Πάνω από όλα το δημοσιονομικό πρόβλημα είναι πολιτικό  και πρέπει να το διαχειριστούμε με πολιτικούς όρους. Το μήνυμα προς τις αγορές πρέπει να εμπεριέχεται σε ένα κεντρικό μήνυμα προς τους πολίτες. Μήνυμα πανστρατιάς για την αντιμετώπιση της κρίσης εδώ και τώρα. Με τρόπο που κατανέμει δίκαια τα βάρη ώστε να οδηγεί σε αποτελέσματα. Γιατί αυτό που μετράει είναι τα αποτελέσματα.

Β.Σ.: Ο  υπουργός  Οικονομικών, πάντως, δείχνει  να  δέχεται  αμφισβήτηση  και  κριτική  εκ  των  έσω. Μπορεί  ο  κ. Παπακωνσταντίνου  να  επιτύχει  χωρίς  απόλυτη  στήριξη;
Δ.Ρ.: Στο πρόσωπο του υπουργού Οικονομικών η Ελλάδα έχει βρει έναν ελπιδοφόρο πολιτικό με επιστημονική γνώση και πολιτική αρετή. Δεν έχει απλώς τη στήριξη των στελεχών αλλά η χώρα ολόκληρη προσβλέπει σ’ αυτόν και τον εμπιστεύεται. Στηρίζουμε τη λήψη των μέτρων που προωθεί και έχουμε υποχρέωση να είμαστε εγγυητές, καθένας στο δικό του χώρο, για την αποτελεσματικότητα της οικονομικής πολιτικής. Ασφαλώς και θα πετύχει γιατί αυτό επιβάλει το συμφέρον όλων μας, το συμφέρον της χώρας.

Β.Σ.: Η  οικονομία  βρίσκεται  σε  κατάσταση  έκτακτης  ανάγκης. Πώς  θα  υλοποιήσετε  ακριβώς  τις  προεκλογικές  σας  δεσμεύσεις;
Δ.Ρ.: Εφαρμόζουμε ήδη τις προεκλογικές δεσμεύσεις μας που είναι συμβατές με το συνολικό σχέδιο μας. Ταυτοχρόνως, προχωρούμε σε επικαιροποίηση του πλαισίου των επιλογών μας. Στόχος μας είναι να αναστραφεί η πορεία της χώρας και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από τη συντεταγμένη πορεία των πολιτικών και κοινωνικών δυνάμεων. Μια εθνική και κοινωνική συμφωνία όμως προϋποθέτει την από μέρους μας απόδειξη κάθε στιγμή πως η εντολή που λάβαμε στις εκλογές έχει και συγκεκριμένο περιεχόμενο και αντίκρισμα. Την κατάσταση έκτακτης ανάγκης μπορείς να την αντιμετωπίσεις μόνο όταν διαμορφώνεις συνθήκες ασφάλειας και ελπίδας. Οι τομές και οι ρήξεις είναι απαραίτητες απέναντι σε κατεστημένες αντιλήψεις και συντεχνίες κάθε μορφής. Οι συγκρούσεις και οι ρήξεις όμως, σε λάθος μέτωπο και ερήμην των πολιτών, κάνουν οξύτερη την κρίση αντί να τη θεραπεύουν.

Β.Σ.: Το  «βαθύ  ΠΑ.ΣΟ.Κ.» έχει  δίκιο στις  αντιδράσεις του; Συκοφαντείται ή δεν μπορεί  να  ανταποκριθεί  στη νεωτεριστική  πολιτική  Παπανδρέου;
Δ.Ρ.: Το  ΠΑ.ΣΟ.Κ. είναι και βαθύτατο και ευρύτατο. Και πιστεύω ότι ανταποκρίνεται στην πρόκληση της ιστορίας. Άλλωστε, είναι στη μοίρα της παράταξής μας σε κρίσιμες στιγμές να καλείται από τον λαό να δώσει τη λύση. Και το 1981, και το 1993 ξεκινώντας από δυσμενή αφετηρία πετύχαμε πολλά στη συνέχεια. Το ίδιο οφείλουμε να κάνουμε και τώρα.

Β.Σ.: Πώς  βλέπετε  τις  προτάσεις  για  κυβέρνηση  έκτακτης  εθνικής  ανάγκης;
Δ.Ρ.: Διαφωνώ. Σε μια περίοδο που περισσότερο  από ποτέ απαιτείται ξεκάθαρη πολιτική θα είναι καταστροφικό να επιλέξουμε την παμψηφία του μέσου όρου που σημαίνει αριθμητική παντοδυναμία αλλά και πολιτική ακινησία. Άλλωστε, χρέος καθενός είναι να στηρίξει την προσπάθεια για έξοδο από την κρίση ασχέτως αν διαθέτει κάποιο αξίωμα. Η χώρα χρειάζεται και έχει ισχυρό κυβερνήτη. Σχήματα κηδεμονίας και συνεταιρισμοί αντιφατικών μηνυμάτων δεν ανταποκρίνονται στο συμφέρον της χώρας.

Β.Σ.: Το  ΠΑ.ΣΟ.Κ., κατά  τη  γνώμη  σας, προοπτικά  πρέπει  να  κινηθεί  στην  κατεύθυνση  της  αμφίπλευρης  διεύρυνσής  του;
Δ.Ρ.: Πιστεύω ότι ο Γιώργος Παπανδρέου διαθέτει τα πολιτικά πλεονεκτήματα ώστε το ΠΑ.ΣΟ.Κ. να επιτύχει μια μακρόπνοη στρατηγικού χαρακτήρα πολιτική κυριαρχία. Αυτό πρώτα από όλα σημαίνει ένα μέτωπο δυνάμεων που υπερβαίνουν τον κομματικό χώρο μας. Σε συνθήκες κρίσης κάτι τέτοιο είναι περισσότερο εφικτό αφού αυξάνονται οι προϋποθέσεις δημιουργίας του ανάλογου συσχετισμού δυνάμεων λόγω της προέχουσας ανάγκης για υπέρβαση.

Β.Σ.: Η  έως  τώρα  πορεία  του  κ. Σαμαρά  στην  ηγεσία  της  Νέας  Δημοκρατίας  τι  σηματοδοτεί  κ. Ρέππα;
Δ.Ρ.: Κατά  τη γνώμη μου, ορθή επιλογή θα ήταν να προχωρήσει σε μια εκ βάθρων αλλαγή της Νέας Δημοκρατίας και να μην αρκεστεί στη διαχείριση εκκρεμοτήτων και υπολοίπων μιας αποτυχημένης κυβερνητικής περιόδου. Διαβλέπω και θετικά στοιχεία για τη χώρα στην μέχρι τώρα στάση του. Όπως π.χ. η επισήμανσή του για την ανάγκη ελέγχου, ώστε το κόστος ενός έργου να μην υπερβαίνει τον αρχικό προϋπολογισμό του.

Β.Σ.: Την  τακτική  του  ΚΚΕ  πώς  την  κρίνετε;
Δ.Ρ.: Είναι γνωστή και οριακής απόδοσης η πολιτική τακτική της περιχαράκωσης που χρόνια τώρα ακολουθεί το ΚΚΕ. Αυτή η τακτική είναι λανθασμένη στο θεμέλιό της. Γιατί είναι ολοφάνερο ότι υποκρύπτει μια και μόνο επιλογή: «Πάνω απ’ όλα το κόμμα και μετά όλα τα άλλα».

Β.Σ.: Ο  ΣΥΡΙΖΑ, κατά  τη  γνώμη  σας, θα  μείνει  ενιαίος;
Δ.Ρ.: Πρέπει, γιατί μπορεί να είναι μια χρήσιμη πολιτική συνιστώσα στη δημόσια ζωή. Δεν υποτιμώ την αξία των διαδικασιών, αλλά το περιεχόμενό τους δεν μπορεί να εξαντλείται κατά κύριο λόγο σε θέματα που αφορούν περισσότερο τη μελετητική προετοιμασία και λιγότερο την αποτελεσματική στάση για να αλλάξει ο τόπος.

Β.Σ.: Κάνατε  πρόσφατα κάποιες ανακοινώσεις σχετικά  με τα Δημόσια Έργα…
Δ.Ρ.: Προωθούμε την επανάσταση του αυτονόητου. Το Δ της Δημοκρατίας είναι μαζί και Δ της Διαφάνειας και του Δημόσιου συμφέροντος.  Κάνουμε το πρώτο βήμα. Δημιουργούμε ένα Σύστημα Επιτελικής Παρακολούθησης  για έργα, προμήθειες και υπηρεσίες. Η ταυτότητα κάθε έργου αναρτάται στο διαδίκτυο με στοιχεία για τον Προϋπολογισμό, το χρονοδιάγραμμά του, τους φορείς που το εκτελούν και τα προβλήματα που προκύπτουν. Αυτό δεν υπηρετεί μόνο την αρχή της διαφάνειας, αλλά συνιστά και μια αξιόπιστη δεξαμενή στοιχείων που διευκολύνουν την Υπηρεσία να παρεμβαίνει διορθωτικά και εγκαίρως, προασπιζόμενη τα συμφέροντα του Δημοσίου. Μόνο έτσι μπορεί το Δημόσιο να αποκτήσει και πάλι αξιοπιστία και αποτελεσματικότητα.

Β.Σ.: Ο χώρος των μεγάλων έργων, σύμφωνα με τις μετρήσεις είναι χώρος διαφθοράς και διαπλοκής. Πώς θα το αντιμετωπίσετε;
Δ.Ρ.: Αυτό  το Υπουργείο με επικεφαλής σημαντικούς πολιτικούς της χώρας μας έχει προσφέρει σπουδαίο έργο ώστε η Ελλάδα σε πολλές περιπτώσεις να διαθέτει σήμερα σύγχρονες υποδομές. Δεν συμφωνώ με τον μηδενισμό, την ισοπέδωση και τη γενικευμένη καχυποψία που δηλητηριάζει το δημόσιο βίο και εμποδίζει την πρόοδο. Ασφαλώς και υφίσταται έλλειμμα διαφάνειας και μάλιστα τεράστιο. Προτεραιότητά μας είναι η Δημόσια υπηρεσία να επανακατακτήσει τον ρόλο της. Πέρα από το Σύστημα Επιτελικής Παρακολούθησης, στο οποίο αναφέρθηκα πριν, προχωρούμε στην δημιουργία μιας Κεντρικής Αρχής  για μελέτες, έργα και υπηρεσίες του υπουργείου μας. Στο πρότυπο των Ανεξάρτητων Αρχών υψηλού κύρους επιθυμούμε αυτή η νέα δομή να συμβάλει στη βελτίωση της διαφάνειας και της αντικειμενικότητας αφενός και αφετέρου στην αύξηση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας  του συστήματος παραγωγής Δημοσίων Έργων χωρίς γκρίζες παρεμβάσεις. Επίσης ανοίξαμε τον κύκλο της διαβούλευσης για ένα νέο θεσμικό πλαίσιο, όσον αφορά την εκπόνηση μελετών και την κατασκευή έργων. ‘Ένα σύστημα απαλλαγμένο από ρυθμίσεις που εξακοντίζουν τελικώς τους αρχικούς προϋπολογισμούς των έργων στα ύψη. Πάνω από όλα είναι θέμα βούλησης και ευθύνης από κάθε πλευρά να πετύχουμε την απόλυτη αντικειμενικοποίηση  των διαδικασιών για ποιοτικά έργα, στο προβλεπόμενο κόστος και στον προκαθορισμένο χρόνο. 

Β.Σ.: Τελικά  ο κ. Σουφλιάς εξήγγειλε έργα χωρίς  χρήματα και επαρκείς μελέτες;
Δ.Ρ.: Η αλήθεια είναι πως το 55% των  πόρων του ΕΣΠΑ θα δαπανηθεί για  έργα – γέφυρες από το Γ΄ ΚΠΣ. Με άλλα λόγια και τότε δεν αξιοποιήσαμε κοινοτικούς πόρους λόγω καθυστέρησης στην εκτέλεση των έργων εντός της τρίτης προγραμματικής περιόδου, αλλά και τώρα χάνουμε τη δυνατότητα να εκμεταλλευτούμε νέους  κοινοτικούς πόρους του ΕΣΠΑ αφού δεσμεύσαμε μεγάλα ποσά για τα συνεχιζόμενα έργα. Περίπου 2,9 δις. σε σύνολο 5,4 δις. ευρώ. Επιπλέον, έχουν ενταχθεί έργα για την κατασκευή των οποίων απαιτείται δαπάνη ύψους περίπου 1,4 δις. ευρώ. Το θέμα είναι ότι πέραν αυτών έχουν ανακοινωθεί και πολιτικώς προεξοφληθεί διάφορα έργα ανά την Ελλάδα, χωρίς διοικητική και μελετητική ωριμότητα, χωρίς πρόβλεψη χρηματοδότησης, των οποίων το συνολικό ύψος ξεπερνά κατά πολύ το διαθέσιμο ποσό από το ΕΣΠΑ. Αν μάλιστα συνυπολογιστούν δάνεια που έχουν λάβει φορείς όπως η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. και η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. συν χρέη του Δημοσίου προς τις εταιρείες για πιστοποιημένα έργα, όλα αυτά, ως ποσό, υπερκαλύπτουν το διπλάσιο των πόρων του ΕΣΠΑ. Σήμερα σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας έχουν μείνει με την εντύπωση ότι κάποια έργα θα ξεκινούσαν αμέσως. Η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική.

Β.Σ.: Σε  μια εποχή που  γίνεται λόγος  για την ανάγκη έργων εσείς  ανακοινώνετε πως οι επεκτάσεις της  αττικής οδού σταματούν για την  ώρα. Είναι σωστό αυτό;
Δ.Ρ.: Έχω πει κατ’ επανάληψη πως η Ελλάδα δεν έχει περιθώριο να χάσει ούτε λεπτό. Είτε είναι λεπτό της ώρας, είτε είναι λεπτό του Ευρώ. Είμαστε οι πρώτοι που προωθούμε ένα μεγάλο πρόγραμμα έργων που ανταποκρίνονται σε πραγματικές ανάγκες και είναι κατάλληλα προετοιμασμένα. Οι νέοι δρόμοι Αττικής δημοπρατήθηκαν την παραμονή της προκήρυξης των εκλογών. Κι αυτό την ώρα που ένα τμήμα της είναι εντελώς εκτός του ρυθμιστικού, ενώ ένα άλλο δεν διαθέτει μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Κατόπιν τούτου και δεδομένου ότι έχουν κατατεθεί προσφυγές για περιβαλλοντικά θέματα η δημοπράτηση του έγινε για προφανείς και μόνο λόγους. Αυτό το έργο χρειάζεται επανασχεδιασμό. Χρειάζεται να αποκτήσει την απαιτούμενη ωριμότητα ώστε όταν δημοπρατηθεί και γίνει να μην εγκυμονεί μόνο βάρη και κόστη τόσο για το δημόσιο ταμείο όσο  και για το περιβάλλον της Αττικής. 

Β.Σ.: Σας κατηγόρησαν ότι δεν διαθέτετε  πολιτική αερομεταφορών. Υπάρχει πρόβλημα;
Δ.Ρ.: Η πολιτική μας είναι εκφρασμένη και  καταγεγραμμένη. Απλώς δεν ικανοποιεί εκείνους που θα ήθελαν να συντηρηθεί ένα καθεστώς ιδιότυπου μονοπωλίου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι τρεις διαδικασίες που εξελίσσονται: για τις άγονες γραμμές, για τις διακρατικές πτήσεις και για την παροχή υπηρεσιών εδάφους. Θυμίζω ότι η προηγούμενη κυβέρνηση επί μήνες ανέβαλλε και τελικώς ουδέποτε διενήργησε τους σχετικούς διαγωνισμούς μετά από πιέσεις ενδιαφερομένων, όπως αποδείχθηκε. Στις αλλαγές που στοχεύουν στην εξυπηρέτηση του πολίτη δεν χωρούν ούτε μικροπολιτικά – πελατειακά, ούτε στενά επιχειρηματικά κριτήρια.  Και οι αλλαγές θα συνεχιστούν με διάλογο όπως μέχρι τώρα.

Θεσμοί