Η αλήθεια για τις προσλήψεις και τους οργανισμούς στο δημόσιο

Εκτύπωση
PDF

ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ Δ. ΡΕΠΠΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ & ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΥ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ Η. ΜΟΣΙΑΛΟΥ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΜΕ ΘΕΜΑ “Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ”:

«Ιδίως αυτή την περίοδο απαιτείται αίσθημα αυξημένης ευθύνης από όλους μας. Αυτό σημαίνει μέτρο στις πράξεις μας και αλήθεια στο λόγο μας. Ο τόπος δεν πληρώνει μόνο τον δημοσιονομικό εκτροχιασμό, αλλά μεταξύ των άλλων και την καταδημαγώγηση με την οποία συντηρείται ένα κλίμα διάχυτης καχυποψίας στην ελληνική κοινωνία.

Η Νέα Δημοκρατία επιχειρεί συστηματικά, επειδή έτσι νομίζει ότι θα διευρύνει την επιρροή της, να εξαπατήσει πολιτικά τους Έλληνες πολίτες, να τους πτοήσει και να τους απογοητεύσει ιδίως σ’ αυτή την περίοδο που οι πολίτες καλούνται να συμβάλουν σε μία τεράστια προσπάθεια για την ανασυγκρότηση της χώρας.

Απέναντι στην ψευδολογία της Νέας Δημοκρατίας, η αλήθεια προσφέρει προστασία στην κοινωνία και τους πολίτες. Και η αλήθεια για το θέμα των προσλήψεων είναι συγκεκριμένη και είναι μία: Όλες οι προσλήψεις που έγιναν τα τελευταία δύο χρόνια έγιναν μέσω των διαδικασιών του ΑΣΕΠ, αφού άλλωστε η Κυβέρνησή μας είναι αυτή η οποία θεσμοθέτησε για το σύνολο του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα διαδικασίες ΑΣΕΠ για τις προσλήψεις. Η Νέα Δημοκρατία δεν συνέβαλε σ’ αυτή τη δική μας πρωτοβουλία.

 

Αναφέρω χαρακτηριστικά ότι μέσα σε δύο χρόνια στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο απασχολούνται 200.000 λιγότεροι εργαζόμενοι απ’ ό,τι το 2009. Το 2010 και το 2011 υπολογίστε ότι έχουμε περίπου 80.000 αποχωρήσεις με συνταξιοδότηση.

 

Νέες εγκρίσεις για προσλήψεις το 2010 και το 2011 έχουμε συνολικώς για 7.385 εργαζόμενους. 5.190 εγκρίσεις το 2010, 2.195 εγκρίσεις το 2011. Το 2010 έχουμε, επίσης, τη μεταφορά με το νόμο που ψήφισε η Νέα Δημοκρατία 1.600 εργαζομένων της παλιάς Ολυμπιακής σε υπηρεσίες του δημοσίου και ακόμη έχουμε την έκδοση ατομικών πράξεων διορισμού για 23.000 άτομα, που είχαν επιτύχει σε διαγωνισμούς, μέσω διαδικασιών ΑΣΕΠ, κατά τα έτη 2007, 2008 και 2009, την περίοδο δηλαδή που κυβέρνησε η Νέα Δημοκρατία.

Το 2010 έχουμε 53.500 αποχωρήσεις. Το 2011, όπως σας είπα, έχουν εγκριθεί προσλήψεις συνολικώς 2.195 εργαζομένων που αφορούν τομείς της υγείας, της παιδείας, της δικαιοσύνης και επίσης έχουμε την ένταξη των αποφοίτων των παραγωγικών σχολών που αριθμητικά φτάνουν τις 3.602 και ακόμη την μεταφορά – μετάταξη 2.316 εργαζομένων που προέρχονται από οργανισμούς, όπως είναι οι σιδηρόδρομοι ή οι αστικές συγκοινωνίες βάσει των ειδικών νόμων που έχουν ψηφιστεί.

Θέλω, επίσης, να αναφέρω ότι ενώ οι διαδικασίες που ακολουθούνται είναι διαδικασίες ΑΣΕΠ, έχουμε παγώσει τις προσλήψεις περίπου 7.000 νέων, που έχουν επιτύχει σε διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ και μεταφέρουμε το διορισμό τους σε μία επόμενη περίοδο.

Τα ανωτέρω, όσον αφορά το τακτικό προσωπικό.

Όσον αφορά τώρα το έκτακτο προσωπικό, τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι το 2009 υπηρετούσαν στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο περίπου 120.000 απασχολούμενοι, 88.000 συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου, 10.000 στους Οργανισμούς της Αυτοδιοίκησης και περίπου 22.000 ήταν όσοι συμμετείχαν στα προγράμματα Stage. Γνωρίζετε, τα προγράμματα αυτά έχουν σταματήσει πλέον με δική μας πρωτοβουλία και έχουμε περιορίσει δραστικά τον αριθμό των απασχολουμένων με μισθώσεις εργασίας ή μισθώσεις ορισμένου χρόνου.

Η αλήθεια είναι ότι από τους 120.000 του 2009 κατεβήκαμε στους 74.500 το 2010 και το 2011 το έκτακτο προσωπικό έχει περιοριστεί ακόμη περισσότερο στους 34.800 εργαζομένους.

Αυτά όλα αποδεικνύουν με τον καλύτερο τρόπο, ότι τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί σημαντικά το μισθολογικό κόστος και ο αριθμός των απασχολουμένων στο δημόσιο. Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι έχει μειωθεί δραστικά το λειτουργικό κόστος του κράτους κατά αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ στο πλαίσιο της γενικότερης προσπάθειας για το νοικοκύρεμα της Δημόσιας Διοίκησης και του κράτους στο πλαίσιο της προσπάθειας για τη δημοσιονομική εξυγίανση.
Θυμίζω ότι η Νέα Δημοκρατία, η οποία τολμά να εγκαλεί την Κυβέρνηση που θέσπισε το ΑΣΕΠ και κάνει τα πάντα, ώστε το ΑΣΕΠ να είναι αυτό που με την αξιοπιστία και το κύρος του θα εποπτεύει τις διαδικασίες προσλήψεων στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο, είναι αυτή που ως Κυβέρνηση την προεκλογική περίοδο το 2009 προσελάμβανε εκατοντάδες νέους που ζητούσαν δικαιολογημένα από την πλευρά τους εργασία, την ώρα που δεν είχε φροντίσει να διορίσει αυτούς που είχαν πετύχει σε διαγωνισμούς μέσω ΑΣΕΠ που έγιναν την δική της κυβερνητική περίοδο.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, που έγινε η Ανώνυμη Εταιρεία ΑΜΕΛ για πρώτη φορά ζημιογόνα από το 2007 που άρχισε να λειτουργεί. Γνωστή είναι η υπόθεση αυτή με την οποία ασχολήθηκε ο Επιθεωρητής Διοίκησης και ήδη βρίσκεται στη δικαιοσύνη.

Αλλά και στο θέμα της ίδρυσης ή κατάργησης φορέων, η Νέα Δημοκρατία προσπαθεί με απατηλό λόγο να εξαπατήσει τους Έλληνες πολίτες πιστεύοντας έτσι πως ζημιώνει την Κυβέρνηση και δεν αντιλαμβάνεται πως ζημιώνει τον ίδιο τον εαυτό της, γιατί η αλήθεια είναι αυτή η οποία πάντα στο τέλος επικρατεί.

Στο νόμο που συζητείται στη Βουλή αυτή την περίοδο, το γνωστό πολυνομοσχέδιο, θα δείτε ότι περιλαμβάνεται διάταξη στο άρθρο 10, παρ. 9 βάσει της οποίας ορίζεται ότι οι οργανικές μονάδες στην ελληνική δημόσια διοίκηση είναι πλέον τρεις: το Τμήμα, η Διεύθυνση και η Γενική Διεύθυνση.

Αυτό σημαίνει ότι καταργούμε χιλιάδες υπηρεσιακές μονάδες επιπέδου αυτοτελούς τμήματος, γραφείου και αυτοτελούς γραφείου που μέχρι σήμερα υπήρχαν στη δημόσια διοίκηση της χώρας. Και γνωρίζετε επίσης ότι μ’ αυτό το νομοσχέδιο καταργούμε χιλιάδες κενές οργανικές θέσεις στη δημόσια διοίκηση.

Η Νέα Δημοκρατία, στην ανακοίνωσή της, ισχυρίζεται ότι έχουν ιδρυθεί νέες δομές, νέες υπηρεσιακές μονάδες. Μπορεί να πει κανείς ότι τέσσερις είναι οι κατηγορίες εκείνες στις οποίες θα αναφερθεί και ο Υπουργός ο κ. Μόσιαλος δίνοντας λεπτομερείς απαντήσεις με βάση τα στοιχεία τα οποία έχετε και εσείς στη διάθεσή σας.

Η 1η κατηγορία είναι αυτή που αφορά ίδρυση φορέων οι οποίοι υποκαθιστούν πολύ περισσότερους φορείς, που έχουν καταργηθεί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο «Καλλικράτης».

Η 2η κατηγορία δεν είναι τίποτα άλλο, παρά ο μετασχηματισμός υπαρχουσών δομών. Το Πράσινο Ταμείο που λειτουργεί πολύ διαφανέστερα σε σχέση με το παλιό ΕΤΕΡΠΣ το οποίο αντικατέστησε.

Η 3η κατηγορία αφορά υπηρεσιακές μονάδες που πρέπει να ιδρυθούν λόγω των υποχρεώσεων που έχουμε στο πλαίσιο της κοινοτικής νομοθεσίας και η Νέα Δημοκρατία είναι χαρακτηριστικό ότι έχει ψηφίσει την ίδρυση αυτών των ομάδων ή φορέων, όπως είναι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, της οποίας η ίδρυση είχε καθυστερήσει και η Ελλάδα είχε δεχτεί προειδοποιητική επιστολή από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Και η 4η κατηγορία είναι αυτή που αφορά μονάδες υπηρεσιακές, οι οποίες καλούνται να διαχειριστούν κρίσιμα θέματα πολιτικής που έχουν πάρει ιδιαίτερη οξύτητα την τελευταία περίοδο ή θέματα πολιτικής, τα οποία απασχολούν την ελληνική κοινωνία, όπως είναι η μεταναστευτική πολιτική.

Κυρίες και κύριοι, είναι φανερό ότι εμείς με πράξεις ευθύνης προσπαθούμε στο πλαίσιο αυτής της εθνικής προσπάθειας να απευθυνθούμε στον ελληνικό λαό με έναν τρόπο, ο οποίος θα οδηγήσει τελικά στη συστράτευση όλων των δυνάμεων για να έχει αίσια έκβαση αυτή η προσπάθεια, ενώ η αντιπολίτευση και ιδίως η Νέα Δημοκρατία, με έναν λόγο πολεμικό, προσπαθεί να κατακερματίσει την ελληνική κοινωνία και το πολιτικό σύστημα, θεωρώντας πως έτσι ωφελείται η ίδια.

Η ιστορία έχει αποδείξει μέχρι τώρα ότι αυτός ο οποίος επιχειρεί με τέτοιο τρόπο να προσποριστεί μικροκομματικά οφέλη, είναι αυτός ο οποίος τελικά ζημιώνεται. Το ίδιο θα γίνει και στην περίπτωση αυτή.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου αρχικά) … η Νέα Δημοκρατία και τους ισχυρισμούς αυτούς, έχετε να μας πείτε κάτι καινούργιο όσον αφορά την εργασιακή εφεδρεία ή την αναδιάρθρωση του κράτους και του δημοσίου;

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Το θέμα αυτό συζητείται, όπως ξέρετε, στη Βουλή. ΄Εχουμε αναπτύξει τις απόψεις μας και θα το κάνουμε και την επόμενη εβδομάδα στην Ολομέλεια. Δυο σημεία περιορίζομαι να αναφέρω τώρα, όσον αφορά την εργασιακή εφεδρεία:
• Γνωρίζετε ότι μέσω των διαπραγματεύσεων καταλήξαμε στην πλέον ήπια εκδοχή -θα έλεγα- εργασιακής εφεδρείας. Kαι αυτό φαίνεται από το ότι ο μεγαλύτερος όγκος των πολιτών, οι οποίοι εντάσσονται σε καθεστώς εργασιακής εφεδρείας, μετά την ολοκλήρωση αυτής της περιόδου, λαμβάνουν την πλήρη σύνταξή τους. Αυτό είναι ένα στοιχείο ασφάλειας, το οποίο δεν πρέπει να σας διαφεύγει.
• Το δεύτερο χαρακτηριστικό της πρωτοβουλίας μας για την εργασιακή εφεδρεία, είναι αυτό το οποίο σχετίζεται με τα κριτήρια βάσει των οποίων επιλέγονται αυτοί, που θα ενταχθούν στην εργασιακή εφεδρεία. Κριτήρια αντικειμενικά και αυτόματα, θα έλεγα.

Γι’ αυτό ακριβώς -και νομίζω ότι το παρατηρήσατε- δεν διατυπώθηκε κάποια κριτική για το θέμα αυτό προς την Κυβέρνησή μας. Τα κριτήρια είναι σαφή, είναι εκ των προτέρων προσδιορισμένα και έτσι ουδείς μπορεί να κατηγορήσει την Κυβέρνηση ότι επιχειρεί με κάποια κομματική λαθροχειρία να διαχειριστεί την τύχη πολλών ανθρώπων.
Όσον αφορά τη Νέα Δημοκρατία, η οποία διατύπωσε μια πρόταση για την εργασιακή εφεδρεία και η οποία προβλέπει χιλιάδες εργαζόμενοι στο δημόσιο, τους οποίους κατατάσσει σε ηλιακές κατηγορίες, να μην εργάζονται, να μένουν στο σπίτι τους αργόμισθοι δηλαδή και να λαμβάνουν όχι το 60% του βασικού μισθού όπως προβλέπει η δική μας ρύθμιση, αλλά το σύνολο του βασικού μισθού, χωρίς βεβαίως επιδόματα υπερωρίες κι άλλες αποδοχές.
Είναι μια πρόταση η οποία οδηγεί σε ένα παραλογισμό: να έχουμε δηλαδή χιλιάδες εργαζόμενους του δημοσίου, οι οποίοι αργόμισθοι θα παραμένουν εκτός Υπηρεσίας και θα πληρώνονται με το βασικό μισθό.

Η Νέα Δημοκρατία ισχυρίζεται ότι έτσι, έχουμε μεγαλύτερο δημοσιονομικό όφελος. Αντιλέγω πως αν το σύνολο των εργαζομένων στη Δημόσια Διοίκηση τους εντάξουμε στην εργασιακή εφεδρεία και τους πούμε «θα κάτσετε σπίτι σας και θα παίρνετε μόνο το βασικό μισθό, το δημοσιονομικό όφελος θα είναι ακόμη μεγαλύτερο, για να γλιτώσουμε ακόμη μεγαλύτερο ποσό από υπερωρίες, επιδόματα κι άλλες αποδοχές». Αλλά τότε δεν θα υπάρχει Δημόσια Διοίκηση.

Έχω τη γνώμη λοιπόν ότι πρέπει να είμαστε αρκετά σοβαροί και τεκμηριωμένοι στις προτάσεις μας, προκειμένου να γίνουμε και πειστικοί. Γιατί ο ελληνικός λαός γνωρίζει ότι η προσπάθεια για την ανασυγκρότηση της χώρας δεν θα προκύψει από συνθήματα, αλλά από υπεύθυνες πράξεις.

Όσον αφορά το κράτος και τη μεταρρύθμιση στο κράτος: Στο άρθρο 36 του συζητούμενου πολυνομοσχεδίου, θεσμοθετούμε για εισαγωγή σε μια μεγάλη μεταρρύθμιση στο κράτος, για την οποία πρόκειται να αναλάβουμε νομοθετική πρωτοβουλία, πιστεύω μέχρι το τέλος αυτού του έτους.

Το κράτος θα πρέπει να γίνει σύγχρονο, ποιοτικό, να προσδιοριστούν οι επιτελικές και εκτελεστικές αρμοδιότητες και στο κεντρικό κράτος να παραμείνουν οι επιτελικές αρμοδιότητες. Απλοποιούμε τις διαδικασίες εξαλείφοντας στο μέγιστο βαθμό τη γραφειοκρατία -σε ποσοστό 25% πρέπει να απλοποιηθούν οι διαδικασίες και η γραφειοκρατία, το διοικητικό κόστος σε τελευταία ανάλυση επηρεάζει την ανάπτυξη της χώρας- μειώνουμε τις δομές με νέους σύγχρονους Οργανισμούς σε ποσοστό που φτάνει το 30%. Αναφέρω ορισμένους στόχους που έχουμε θέσει. Για όλα αυτά, όμως, θα μιλήσουμε πολύ σύντομα με περισσότερες λεπτομέρειες.

Κλείνω λέγοντας ότι αυτή η νομοθετική πρωτοβουλία -αναφέρομαι στο πολυνομοσχέδιο, που θα ψηφιστεί την επόμενη εβδομάδα στη Βουλή- αλλάζει το τοπίο, γιατί το νέο βαθμολόγιο, με κεντρικό άξονα της λειτουργίας του την αξιολόγηση, δημιουργεί ένα νέο περιβάλλον για τους εργαζόμενους στο ελληνικό δημόσιο. Και πιστεύω ότι έτσι αποδίδουμε «τα του Καίσαρος τω Καίσαρι».
Ελέγχονται οι υπάλληλοι οι οποίοι βαρύνονται με παραλείψεις και επιβραβεύονται τα στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης τα οποία με συνέπεια και αφοσίωση εκτελούν τα καθήκοντά τους. Γιατί έτσι μόνο θα περάσουμε από τη σημερινή απαξίωση, στην καταξίωση του δημοσίου υπαλλήλου και της Δημόσιας Διοίκησης.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή αναφερθήκατε στο τι λέει η Νέα Δημοκρατία, θα ήθελα να σας ρωτήσω, πολλοί από τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ έχουν αυτές τις απόψεις και υιοθέτησαν αυτές τις απόψεις και μάλιστα η κα Βάσω Παπανδρέου σε αρμόδιες Επιτροπές και στον ΚΤΕ, είπε «να καταργήσετε τους 77 Οργανισμούς». Αυτό βλέπετε ότι υπάρχει ένα έλλειμμα επικοινωνίας στο τι κάνετε ακριβώς; Γιατί ούτε οι δικοί σας βουλευτές το ξέρουν αυτό.

Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Υπάρχει ένα έλλειμμα πληροφόρησης στην ελληνική κοινωνία κ. Χασαπόπουλε και γι’ αυτό έχουμε ευθύνη κι εμείς, αλλά έχετε ευθύνη εξίσου μεγάλη κι εσείς. Ευχαριστώ πολύ.

Θεσμοί