Επέκταση σταθμών μετρό και αυτοκινητόδρομοι

Εκτύπωση
PDF

Επειδή τελευταία γίνονται συχνές αναφορές τόσο για την επέκταση των σταθμών του μετρό και τα έργα της SIEMENS όσο και για τους υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομους με συμβάσεις παραχώρησης, για λόγους πληρέστερης ενημέρωσης θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε:

Όσον αφορά στην επέκταση του μετρό, είναι γνωστό ότι υπήρχε εμπλοκή λόγω συμμετοχής της SIEMENS στο σύστημα σηματοδότησης, σε μια περίοδο που ήταν σε εξέλιξη η διερεύνηση του ομώνυμου σκανδάλου και από Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής. Η Κυβέρνηση, προκειμένου να μην υπάρχουν προσκόμματα, αποφάσισε κατά τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου στις 25 Ιανουαρίου 2011, τρία μέτρα: α) να δημιουργηθεί νέος αυτοτελής επταμελής σχηματισμός στο Ελεγκτικό Συνέδριο, υπό την Προεδρεία του Προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου για να εξετάσει εάν στους διαγωνισμούς υπήρξε θέμα παραβίασης των αρχών διαφάνειας, β) να διεξαχθεί έρευνα από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για τυχόν παραβίαση του υγιούς ανταγωνισμού και γ) να διερευνηθεί η δυνατότητα διακανονισμού με αποζημίωση για ηθική βλάβη του ελληνικού δημοσίου.

Επί Υπουργίας του Δημήτρη Ρέππα στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων υπήρξε στενή συνεργασία με τον τότε Υπουργό Δικαιοσύνης Χάρη Καστανίδη, ο οποίος και με νομοθετική πρωτοβουλία δημιούργησε αυτόν το νέο επταμελή σχηματισμό του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου που μετά την αξιολόγηση των σχετικών συμβάσεων άναβε το «πράσινο φως» για τη συνέχιση της επέκτασης του μετρό ελήφθη στις 23 Μαΐου 2011. Μετά την καθαρογραφή της απόφασης έπρεπε να υπογραφεί η σχετική σύμβαση. Κάτι, που δεν έγινε από τον κ. Ρέππα, αφού λόγω ανασχηματισμού δεν είχε πλέον αρμοδιότητα.

Όσον αφορά στους πέντε αυτοκινητόδρομους, που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης, περί τα τέλη του 2010 επενδυτές - παραχωρησιούχοι έθεσαν στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων θέμα μη προόδου των έργων, λόγω έλλειψης ρευστότητας, αφού οι Τράπεζες σταμάτησαν να τους χρηματοδοτούν. Αν και το κράτος, λόγω της υφής των συμβάσεων δεν είχε δικαίωμα άμεσης παρέμβασης, ο τότε αρμόδιος Υπουργός Δ. Ρέππας ήρθε σε επαφή με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και έγιναν διαπραγματεύσεις μεταξύ του Υπουργείου, της Ε.Ε., των Τραπεζών και παραχωρησιούχων για να βρεθεί λύση.

Οι διαπραγματεύσεις κατέληξαν σε ένα μνημόνιο συναντίληψης, μεταξύ του Υπουργείου και των παραχωρησιούχων, το πρώτο εκ των οποίων υπογράφθηκε από τις δύο πλευρές στις 9 Ιουνίου 2011. Υπενθυμίζεται ότι για το ενδιάμεσο διάστημα μέχρι την υπογραφή του μνημονίου συναντίληψης, σε Συνέντευξη Τύπου που έδωσε ο πρώην Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας από κοινού με τον πρώην Υπουργό Οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου στις 14 Απριλίου 2011, είχε ανακοινωθεί η δημιουργία εγγυητικού λογαριασμού ύψους 500 εκατ. ευρώ για ένα εξάμηνο.

Το περιεχόμενο του μνημονίου συναντίληψης που υπογράφθηκε στις 9 Ιουνίου 2011, διασφάλιζε το δημόσιο συμφέρον και περιελάμβανε προτάσεις για την απεμπλοκή των μεγάλων έργων. Μεταξύ των άλλων προέβλεπε εγγυητικό λογαριασμό και ανάκτηση των κεφαλαίων του ελληνικού δημοσίου ως εκ τρίτου δανειστή, παρουσίαση βιωσιμότητας των έργων προς τις Τράπεζες, αλλά και αναμόρφωση των διοδίων ανάλογα με την πρόοδο των εργασιών.

Όπως και για το θέμα της SIEMENS, έτσι και για το θέμα των παραχωρήσεων, λόγω του ανασχηματισμού που ακολούθησε ο κ. Ρέππας έπαψε να έχει τη σχετική αρμοδιότητα.

 

Θεσμοί