Μνημόνιο συνεργασίας για Διοικητική Μεταρρύθμιση

Εκτύπωση
PDF

«Μεταρρύθμιση των μεταρρυθμίσεων», χαρακτήρισε ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Δημήτρης Ρέππας την αναμόρφωση του ελληνικού κράτους. Η μεταρρύθμιση αυτή προωθείται με βάση συγκεκριμένο σχέδιο που παρουσίασε σε σημερινή Συνέντευξη Τύπου με τους Υφυπουργούς Ντίνο Ρόβλια και Παντελή Τζωρτζάκη. Παράλληλα, δημοσιοποίησε τόσο το μνημόνιο συνεργασίας με τη γαλλική Κυβέρνηση και την task force, όσο και τον οδικό χάρτη για τα βήματα της μεταρρύθμισης, στον οποίο αναφέρονται συγκεκριμένες δράσεις για την επίτευξη των στόχων με το αντίστοιχο χρονοδιάγραμμα.

Ακολουθεί πλήρης απομαγνητοφώνηση της Συνέντευξης Τύπου:

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Αφού σας ευχηθώ χρόνια πολλά, καλή Πρωτοχρονιά, καλή νέα χρονιά και σας ευχαριστήσω που ανταποκριθήκατε στην πρόσκλησή μας, θέλω όσο γίνεται πιο σύντομα να σας ενημερώσω για τις πρωτοβουλίες που έχουμε αναλάβει στην κατεύθυνση των μεταρρυθμίσεων στη Δημόσια Διοίκηση της χώρας. Γίνεται λόγος για το μεγάλο ασθενή που είναι το κράτος. Η Δημόσια Διοίκηση σε συνθήκες κρίσης και δημοσιονομικής στενότητας, αντιλαμβάνεστε ότι διαμορφώνει και ένα κοινωνικό και εργασιακό περιβάλλον μάλλον δυσμενές για να προχωρήσει κάποιος σε μεγάλες αλλαγές, θα έλεγα όμως ότι αποτελεί και μια μεγάλη πρόκληση ο στόχος αναμόρφωσης του ελληνικού κράτους. Πρέπει αυτή την κρίση να την κάνουμε μια ευκαιρία, να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες προκειμένου τώρα που είναι ώριμες οι συνθήκες να τολμήσουμε αυτή την αλλαγή. Πρόκειται για τη μεταρρύθμιση των μεταρρυθμίσεων. Παρά τα βήματα προόδου που έχουν γίνει σε πολλούς τομείς, ιδίως σε αυτούς που αφορούν στην αντικειμενικοποίηση των διαδικασιών στις προσλήψεις, στις μετακινήσεις των δημοσίων υπαλλήλων, στη διαφάνεια λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης τα προβλήματα διαφθοράς, γραφειοκρατίας, σπατάλης παραμένουν οξυμένα. Αυτή η λειτουργία, όχι μόνο δεν εξυπηρετεί τον πολίτη στις καθημερινές συναλλαγές του με μια δημόσια Υπηρεσία, αλλά ουσιαστικά αντιστρατεύεται και υπονομεύει κάθε αναπτυξιακή προσπάθεια. Ο ρόλος του κράτους ως αναπτυξιακού μοχλού είναι εξαιρετικά σημαντικός και η προσπάθειά μας κατατείνει στο να προσδώσουμε στο κράτος, λειτουργίες που θα συμβάλλουν στη γενικότερη προσπάθεια για την ανασυγκρότηση της Οικονομίας και την Ανάπτυξη. Έχει γίνει πολύς λόγος για τη Δημόσια Διοίκηση και τις παθογένειές της. Σημασία έχει να περάσουμε από την απαξίωση, στην καταξίωση της Δημόσιας Διοίκησης και των υπαλλήλων. Δεν θα το κάνουμε αυτό ερήμην των πολιτών, ιδίως ερήμην των δημοσίων υπαλλήλων. Καμία μεταρρύθμιση δεν έχει τύχη αν δεν είναι σύμμαχοι, πρωτοστάτες -θα έλεγα- στην κατεύθυνση της μεταρρύθμισης και των αλλαγών, οι ίδιοι οι εργαζόμενοι. Δεν έχουμε στόχο να «νικήσουμε» τους υπαλλήλους, να «νικήσουμε» το λαό για να επιβάλλουμε τη δική μας, δήθεν, σωστή πολιτική. Επιδιώκουμε συνεννόηση, συνεργασία σε ένα κοινό τόπο με αξιοποίηση της κοινής εμπειρίας για τα όσα βαρύνουν σήμερα τη Δημόσια Διοίκηση και δυσχεραίνουν τον πολίτη στην καθημερινότητά του, προκειμένου να πάμε σε ένα άλλο μοντέλο Δημόσιας Διοίκησης. Να φτιάξουμε επιτέλους κράτος.

Η Δημόσια Διοίκηση στην Ελλάδα έχει δείξει πολλές φορές ότι είναι ικανή να φέρει σε πέρας μεγάλα προγράμματα, θυμίζω την άρτια διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων. Πιστεύω, ότι οι συνθήκες οι οποίες βρισκόμαστε σήμερα δεν θα πρέπει να αποτελέσουν σημείο αρνητικής αναφοράς, αλλά θετικής αναφοράς. Εννοώ ότι, οι μειώσεις των αποδοχών, η συγχώνευση των Υπηρεσιών και η μείωση των οργανικών θέσεων μπορεί σε μια πρώτη ανάγνωση να αποτελούν έναν παράγοντα, ο οποίος αποστασιοποιεί τους πολίτες από την προσπάθεια που κάνει η Κυβέρνηση, η Πολιτεία για την αναμόρφωση του κράτους. Ίσα – ίσα, αυτά όλα για να μην επαναληφθούν στο μέλλον, ας μας οδηγήσουν στο να υπογράψουμε ένα νέο συμβόλαιο συνεργασίας, προκειμένου έτσι η Δημόσια Διοίκηση σε λίγα χρόνια να είναι διαφορετική, καλύτερη και να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των πολιτών και στις ανάγκες της χώρας και της ελληνικής οικονομίας. Η Δημόσια Διοίκηση για τον πολίτη, αλλά και ο πολίτης για τη Δημόσια Διοίκηση. Γιατί κανένα μεταρρυθμιστικό εγχείρημα δεν πρόκειται να επιτύχει, αν κάθε πολίτης στην καθημερινή ζωή του δεν τηρεί με ευλάβεια τους κανόνες λειτουργίας σε μια ευνομούμενη Πολιτεία και δεν υπάρχει ευνομούμενη Πολιτεία με πολίτες που δεν σέβονται και δεν τηρούν τους νόμους.
Η μεταρρυθμιστική προσπάθειά μας βασίζεται στο γνωστό κείμενο της λεγόμενης «Έκθεσης του ΟΟΣΑ» που παραδόθηκε τον περασμένο Οκτώβριο. Τον περασμένο Οκτώβριο ολοκληρώθηκε και η εκπόνηση της λεγόμενης «Λευκής Βίβλου» για τις αλλαγές στο ελληνικό διοικητικό σύστημα, ενώ ξεκινήσαμε τη συνεργασία μας με την Ομάδα Δράσης, τη λεγόμενη task force, με τον κ. Reichenbach, σε αλλεπάλληλες συναντήσεις προκειμένου να καταλήξουμε σε ένα σχέδιο συνεργασίας για το οποίο ιδιαιτέρως θα σας μιλήσουμε σήμερα. Έχουμε ακόμη συγκροτήσει ομάδα η οποία έχει αναλάβει να εκπονήσει ένα σχέδιο, το οποίο θα πάρει τη μορφή νομοσχεδίου μέσα στον Ιανουάριο, όπως άλλωστε έχουμε δεσμευτεί, για την αλλαγή στο κεντρικό κράτος, αυτό που θα ονόμαζα ένα «επιτελικό κράτος». Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται στο γενικότερο μεταρρυθμιστικό σχέδιο για την αλλαγή στη Δημόσια Διοίκηση της χώρας. Είπα ότι με τη λεγόμενη task force έχουμε κάνει αλλεπάλληλες συναντήσεις, στις Βρυξέλλες αλλά και εδώ. Στις συναντήσεις αυτές που έγιναν σε διάφορους γύρους στις Βρυξέλλες, με συντονισμό από την task force, συμμετείχαν εκπρόσωποι των άλλων κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Εμείς διατυπώσαμε τις προτάσεις μας για τα πεδία στα οποία θα θέλαμε την τεχνική βοήθεια προκειμένου να βελτιώσουμε τη Δημόσια Διοίκηση σε κρίσιμους τομείς και είχαμε ανάλογη εκδήλωση ενδιαφέροντος από τους εκπρόσωπους των άλλων κρατών – μελών, προκειμένου να αναλάβουν σε συγκεκριμένους τομείς, ο καθένας, να προσφέρουν αυτή τη βοήθεια στην Ελλάδα. Με την task force υπογράψαμε αυτή τη συνεργασία που είναι κάτι πολύ ευρύτερο. Ως χώρα και κάθε Υπουργείο -και το δικό μας εν προκειμένω- προχωρά σε εξειδίκευση της συνεργασίας αυτής για τα θέματα του τομέα του. Όσον αφορά στα δικά μας θέματα, επτά τομείς είναι αυτοί στους οποίους έχουμε συμφωνήσει να συνεργαστούμε προκειμένου έτσι να βελτιώσουμε το επίπεδο αναφοράς της χώρας στους αντίστοιχους τομείς. Αυτοί είναι σχετικοί:
1. Με τη δομή και τα όργανα του κράτους
2. Με τη διαχείριση του προϋπολογισμού
3. Με τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού
4. Με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση
5. Με την καλή νομοθέτηση
6. Με την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας
7. Με την αντιμετώπιση της διαφθοράς.
Περιορίζομαι στους τίτλους. Κάθε ένας τομέας με τον αντίστοιχο τίτλο περιλαμβάνει σειρά δράσεων οι οποίες αναφέρονται και στις οποίες η συνεργασία μας με τους εκπρόσωπους της task force και των άλλων χωρών που θα αναλάβουν να μας υποστηρίξουν αντιστοίχως σε κάθε τομέα, θα οδηγήσουν πιστεύουμε στον επιδιωκόμενο στόχο. Σήμερα μπορώ να σας ανακοινώσω ότι υπογράφουμε το δεύτερο Μνημόνιο συνεργασίας για θέματα που αφορούν στην αναδιοργάνωση του διοικητικού συστήματος της χώρας. Θυμίζω ότι το πρώτο Μνημόνιο υπογράφηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο από τον κ. Τζωρτζάκη στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης της Θεσσαλονίκης με την Εσθονία, για θέματα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Αυτό το δεύτερο Μνημόνιο, το υπογράφει το Υπουργείο μας με την Κυβέρνηση της Γαλλίας την αρμόδια Υπουργό της Γαλλίας την κα Pécresse και τον κ. Reichenbach. Είναι ένα Μνημόνιο συνεργασίας της Ελλάδας του Υπουργείου μας συγκεκριμένα με το κράτος της Γαλλίας, που είναι ο βασικός συνεργάτης, ο υπεύθυνος τομέα θα τον έλεγε κανείς, για τα θέματα της διοικητικής μεταρρύθμισης στην Ελλάδα. Το κείμενο του Μνημονίου το έχετε κι αυτό στη διάθεσή σας, είναι το δεύτερο δισέλιδο κείμενο το οποίο σας δίνουμε σήμερα. Είναι σημαντικό να πούμε ότι –όπως άλλωστε αναφέρεται και σε αυτό το Μνημόνιο- μια εισαγωγή αυτής της μεταρρυθμιστικής πολιτικής έχει θεσπιστεί στο πλαίσιο του πολυνόμου, του 4024/2011. Αναφέρομαι ιδιαιτέρως στο άρθρο 35 που προβλέπει τη δημιουργία Επιτροπών Αναδιοργάνωσης σε κάθε Υπουργείο.
Γνωρίζετε ότι η αναφορά που γίνεται στο άρθρο 35 και στο Μνημόνιο, είναι ενδεικτική του πόσο αναγκαίο είναι να προχωρήσουμε γρήγορα σε αναδιοργάνωση των δομών των υπηρεσιών στο ελληνικό κράτος, με διαδικασίες αξιοποίησης και καλύτερης κατανομής του ανθρώπινου δυναμικού και αξιολόγησης, τόσο των δομών, όσο και των εργαζομένων. Αυτό το μνημόνιο δεν αποτελεί ένα ευχολόγιο. Όπως θα διαπιστώσετε, έχετε στη διάθεσή σας το τρίτο κείμενο που σήμερα σας δίνουμε, συνοδεύεται από έναν οδικό χάρτη, που περιλαμβάνει τους στόχους που έχουμε θέσει, καθώς επίσης και τις απαιτούμενες ενέργειες που πρέπει να γίνουν για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι. Ακόμη, αναφέρονται και οι χρόνοι μέσα στους οποίους ολοκληρώνονται αυτές οι ενέργειες και επιτυγχάνονται - αυτή είναι η επιδίωξή μας - οι αντίστοιχοι στόχοι.
Αυτός ο οδικός χάρτης είναι πλήρης, είναι αναλυτικός. Πιστεύω ότι φανερώνει με τον καλύτερο τρόπο την ποιότητα της προετοιμασίας, που έχουμε κάνει εδώ και λίγους μήνες προκειμένου να είμαστε σε αυτό το ώριμο σημείο σήμερα, ώστε με την task force και τη φίλη Γαλλία να υπογράφουμε αυτή τη συνεργασία και να δεσμευόμαστε για την πρόοδο της συνεργασίας και τα αποτελέσματά της με έναν τρόπο, ο οποίος είναι σαφής και αδιαμφισβήτητος. Δεν είναι θολός, δεν είναι απλώς διακηρυκτικός. Είναι δεσμευτικός και συγκεκριμένος. Ένα ρόλο σε αυτήν την προσπάθεια μεταρρύθμισης, θα αναθέσουμε στο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης προκειμένου να αποκτήσει σχετική τεχνογνωσία σε θέματα διαχείρισης και αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων. Και επίσης πρέπει να σας ενημερώσω ότι έχουμε στείλει και στους εκπροσώπους της λεγόμενης τρόικας και στην task force ένα ενημερωτικό σημείωμα ενόψει της νομοθετικής πρωτοβουλίας για το επιτελικό κράτος, αλλά για το θέμα αυτό θα μιλήσουμε το νέο πλέον χρόνο.
Αρκούμαι σε αυτά, δηλώνοντας και πάλι ότι η μεταρρύθμιση αυτή αποτελεί μία διαδικασία επίπονη, μία διαδικασία η οποία είναι δυναμική. Ο οδικός χάρτης είναι ένας «κυλιόμενος» οδικός χάρτης, επικαιροποιείται προς τη μία ή άλλη κατεύθυνση, στο πλαίσιο πάντοτε του μνημονίου, που το κείμενό του το έχετε στη διάθεσή σας, και του κεντρικού στόχου που έχουμε θέσει για την αναμόρφωση της Δημόσιας Διοίκησης με τη λειτουργία ενός επιτελικού κράτους. Δεν μπαίνω σε λεπτομέρειες. Ο κ. Ρόβλιας θα σας πει δύο λόγια γιατί παρακολουθεί από κοντά το θέμα της Διοικητικής Μεταρρύθμισης και ο κ. Τζωρτζάκης για θέματα που αφορούν την οριζόντια πολιτική, και όχι μόνο του Υπουργείου μας, της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
ΝΤΙΝΟΣ ΡΟΒΛΙΑΣ: Ήθελα από τη μεριά μου κι εγώ να σας καλωσορίσω στη σημερινή Συνέντευξη Τύπου και να σταθώ σε τρία σημεία της συνεργασίας μας με τους Γάλλος και την task force, τα οποία θεωρώ ότι -και δεν το θεωρώ μόνο εγώ- έχουμε καταλήξει ότι είναι σημεία αιχμής και σημεία τα οποία πρέπει να αντιμετωπιστούν. Πρώτον, είναι η έλλειψη διυπουργικού συντονισμού τόσο σε πολιτικό, όσο και σε διοικητικό επίπεδο. Το δεύτερο είναι η ανάγκη ενίσχυσης του κέντρου της Κυβέρνησης για την εφαρμογή των πολιτικών. Και το τρίτο είναι η απαλλαγή από τη νομοθετική τυπολατρία, η οποία ουσιαστικά παράγει νομοθεσία χωρίς αποτέλεσμα.
Ένα σημείο το οποίο ήθελα να τονίσω είναι ότι σε εποχές κρίσης, όπως είναι αυτή την οποία ζούμε τώρα, ο ρόλος της Δημόσιας Διοίκησης είναι καθοριστικός και η συνειδητή ή ασυνείδητη προσπάθεια συνεχούς απαξίωσης της Δημόσιας Διοίκησης και συλλήβδην των δημοσίων υπαλλήλων, θεωρώ ότι είναι ατυχέστατη. Και να θυμίσω ότι τόσο σε ελληνικό, όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο η Δημόσια Διοίκηση ήταν αυτή, η οποία αντιμετώπισε καταστάσεις κρίσης, είτε οικονομικής κρίσης, είτε άλλων ειδών. Και εάν θέλετε, για να αναφερθούμε και σε δύο σημαντικά θέματα της παρούσης χρονικής στιγμής, χωρίς Δημόσια Διοίκηση ούτε ανάπτυξη μπορούμε να περιμένουμε ούτε έσοδα, τα οποία είναι δύο κρίσιμα σημεία των ημερών. Ευχαριστώ.
ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΤΖΩΡΤΖΑΚΗΣ: Απλώς να πω χρόνια πολλά. Το κομμάτι με την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση το έχουμε συζητήσει νομίζω αναλυτικά σε μια προηγούμενη συνάντηση και θα επανέλθουμε σε αυτό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Θα ακούσουμε τις ερωτήσεις σας και για περισσότερες λεπτομέρειες τεχνικού - ειδικού χαρακτήρα, μπορούμε να μιλήσουμε αν θέλετε μετά το τέλος της συνέντευξης δίνοντάς σας κάποιες πληροφορίες συζητώντας από κοντά τα θέματα αυτά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το «J» τι αντιπροσωπεύει στον οδικό χάρτη σε ό,τι αφορά στο χρονοδιάγραμμα; Γιατί όλα έχουν τη σημασία τους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Είναι το χρονικό σημείο.
ΝΤΙΝΟΣ ΡΟΒΛΙΑΣ: Το λέει από κάτω.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Το «J» είναι το χρονικό σημείο στο οποίο ανακοινώνεται ότι ξεκινάει μία δράση και ο αριθμός ο οποίος ακολουθεί είναι οι μήνες εντός των οποίων ολοκληρώνεται η δράση αυτή. Εμείς λοιπόν έχοντας δεσμευθεί με αυτό το μνημόνιο να συνεργαστούμε με τη Γαλλία και την task force γι' αυτές τις δράσεις, από την ώρα που είμαστε έτοιμοι να ανακοινώσουμε την έναρξη μιας δράσης, γνωρίζουμε ή δεσμευόμαστε για το χρόνο εντός του οποίου πρέπει να ολοκληρωθεί αυτή η δράση. Έχει αυτόν το χαρακτήρα. Και πρέπει να δείτε ότι οι δράσεις αυτές είναι ψηφίδες ενός μωσαϊκού, είναι συνδεδεμένες απολύτως, και είναι οι δράσεις οι οποίες δεν αφορούν μόνον το Υπουργείο μας. Αφορούν στη Δημόσια Διοίκηση, αφορούν όλα τα Υπουργεία, αφορούν όλη την Κυβέρνηση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ ήθελα να σας ρωτήσω, επειδή η αξιολόγηση, απ’ ό,τι βλέπω κι εδώ, θα αρχίσει άμεσα, πώς ακριβώς θα γίνει;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Όσον αφορά στο θέμα της αξιολόγησης το οποίο μας έχει πολλές φορές απασχολήσει, μου δίνετε την ευκαιρία με αυτήν την ερώτησή σας να πω, ότι για εμάς η αξιολόγηση είναι κεντρική πολιτική, είναι ο πυρήνας της πολιτικής για τη μεταρρύθμιση στο κράτος. Αξιολόγηση δομών και υπηρεσιών, αξιολόγηση εργαζομένων, υπαλλήλων. Και γνωρίζετε ότι στο νέο βαθμολόγιο που έχουμε ψηφίσει, προβλέπεται η αξιολόγηση να αποτελέσει το βασικό κριτήριο για τη βαθμολογική προαγωγή των εργαζομένων. Μάλιστα θυμίζω, ότι η αξιολόγηση αυτή δεν αφορά μόνον κάθε έναν εργαζόμενο χωριστά, αλλά και μία υπηρεσιακή μονάδα, η οποία αξιολογείται με βάση του σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους που έχει θέσει, άρα και δι’ αυτού του έμμεσου τρόπου αξιολογείται ο υπάλληλος που εργάζεται σε αυτήν την υπηρεσία ως μέλος μιας ομάδας. Η αξιολόγηση αυτή, όπως λέει το άρθρο 35, θα γίνει μέσα στο 2012. Λεπτομέρειες θα συζητήσουμε με τους εταίρους και θα σας ανακοινώσουμε την επόμενη περίοδο, για τον πολύ απλό λόγο ότι η αξιολόγηση μιας δομής ή μιας υπηρεσίας μπορεί να γίνει ευκολότερα, δυσκολότερα μπορεί να γίνει η αξιολόγηση των ατόμων, των εργαζομένων. Δοθέντος ότι οι συνθήκες που επικρατούν στην Ελλάδα είναι αυτές που γνωρίζετε, θα πρέπει πέραν των άλλων να διασφαλίσουμε ότι οι διαδικασίες αυτές είναι αμερόληπτες και είναι απολύτως αντικειμενικές, δεν επιδέχονται οποιαδήποτε αμφισβήτηση.
Αν είμαστε σε μία Σκανδιναβική χώρα θα αρκούσε η αξιολόγηση και η συνακόλουθη έκθεση του Γενικού Διευθυντή για τους υπαλλήλους που εποπτεύει. Στην Ελλάδα αυτό πιστεύουμε ότι θα εγείρει πολλά θέματα αμφισβητήσεων και γι’ αυτό ακριβώς ζητούμε ένα σύστημα, το οποίο θα είναι απολύτως αξιόπιστο και αποδεκτό από όλες τις πλευρές, ότι δηλαδή δεν υπεισέρχεται στην αξιολόγηση ο υποκειμενικός παράγοντας ή οποιασδήποτε μορφής σκοπιμότητα. Αυτό θέλουμε να προλάβουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, όταν λέτε αξιολόγηση, πάμε με βάση το νομοσχέδιο φαντάζομαι το οποίο προβλέπει ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες και υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ, αυτό προβλέπει ο νόμος. Αν θα είναι αυτό; Και ένα δεύτερο, είπατε για την έκθεση του ΟΟΣΑ. Αυτή η έκθεση του ΟΟΣΑ απ’ ότι ξέρω και απ’ ότι διαβάσαμε προβλέπει ακόμη αξιολόγηση υπαλλήλων και σίγουρα και απολύσεις. Άρα δηλαδή μέσα στο χρονοδιάγραμμα αυτό θα έχουμε κι αυτή την περίπτωση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Η έκθεση του ΟΟΣΑ δεν προβλέπει απολύσεις, προβλέπει εξορθολογισμό της λειτουργίας και των εργαζομένων στο Δημόσιο. Δεν προβλέπει απολύσεις, δεν αναφέρεται σε απολύσεις, πώς άλλωστε θα μπορούσε να το κάνει. Αυτό το οποίο λέμε εμείς όσον αφορά στην αξιολόγηση, πράγματι γίνεται μέσα στο 2012, πράγματι θα γίνει υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ, πράγματι μπορούν να προσφέρουν τεχνική βοήθεια -κατά περίπτωση- και οι ιδιωτικοί φορείς, αλλά αυτό πάντοτε υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ και είναι μία επιλογή την οποία μπορούμε να αντιμετωπίσουμε θετικά για λόγους χρόνου. Γνωρίζετε ότι για να συνεργαστούμε εμείς με εξωτερικούς φορείς θα πρέπει να προηγηθεί μία διαγωνιστική διαδικασία η οποία είναι χρονοβόρα, καλώς αφού πρέπει να είναι απολύτως διαφανής, να είναι άψογες δηλαδή οι διαγωνιστικές διαδικασίες. Θα ήταν ευκολότερο όμως, να έχουμε μία προγραμματική συμφωνία -και το έχουμε σκεφτεί αυτό- με έναν αξιόπιστο Διεθνή Οργανισμό, όπως έγινε με τον ΟΟΣΑ που του ανατέθηκε ένα έργο από το 2007 χωρίς να γίνει κάποιος διαγωνισμός, επιτρέπεται αυτό. Άρα μπορούμε να έχουμε, λοιπόν, μία τέτοια διαδικασία για να κερδίσουμε χρόνο και από εκεί και πέρα αυτόν τον μεγάλο Οργανισμό, μπορεί να τον υποστηρίξουν στο έργο του με διαδικασίες που θα αποφασίσει και φορείς ιδιωτικοί, οι οποίοι έχουν εμπειρία στο συγκεκριμένο τομέα και θα αναλάβουν την ευθύνη, βέβαια, για την ποιότητα του έργου και της υπηρεσίας που θα προσφέρουν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Παίρνοντας μια αποστροφή του λόγου σας ότι πρέπει να γίνει αξιολόγηση δομών - υπηρεσιών, είναι μια σχετικά ευκολότερη διαδικασία από το να προχωρήσουμε άμεσα σε αξιολόγηση προσώπων και ανθρωπίνου δυναμικού. Θέλω να σας ρωτήσω ευθέως εάν αφού θα προηγηθεί εξ όσων είπατε και εξ όσων καταλαβαίνουμε η αξιολόγηση δομών και υπηρεσιών με αποτέλεσμα δομές και υπηρεσίες είτε να καταργηθούν ή να συγχωνευτούν, είναι κάτι που το ξέρουμε, θα προχωρήσετε σε άμεση απόλυση, καθώς δεν θα υπάρχει η οργανική θέση σε α’ φάση ή ακόμα και αν παύσει να υπάρχει ένας οργανισμός θα φύγει ένας άνθρωπος χωρίς να αξιολογηθεί, διότι τα χρονικά περιθώρια είναι και πιεστικά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Έχουμε απαντήσει σε αυτό, επανέρχομαι. Μην θέτετε παρακαλώ με αυτόν τον τρόπο σαν να είναι το μοναδικό ή μάλλον το κεντρικό ζήτημα, το θέμα των απολύσεων. Τέτοιο θέμα δεν υφίσταται, δεν το έχει θέσει κανείς, τουλάχιστον επισήμως, και δεν προκύπτει αυτομάτως.
Η αξιολόγηση των δομών μπορεί να γίνει ευκολότερα πράγματι, γιατί υπάρχει μια μεγάλη εμπειρία και μία υπηρεσία, μια μονάδα, ένα τμήμα, που μπορεί να αξιολογηθεί με βάση τους στόχους οι οποίοι έχουν τεθεί και το ποσοστό επίτευξης των στόχων αυτών. Όσον αφορά στην αξιολόγηση των προσώπων, που θα γίνει παραλλήλως δεν θα γίνει μετά, υπάρχει ένα θέμα. Η διεθνής εμπειρία αν μεταφυτευτεί στην Ελλάδα μπορεί να οδηγήσει σε θέματα αμφισβήτησης εφ’ όσον ο Γενικός Διευθυντής ή ο Προϊστάμενος της υπηρεσίας δεν θεωρείται, αυτή είναι η εντύπωση, το κλίμα που επικρατεί, απολύτως αντικειμενικός επειδή το στοιχείο της υποκειμενικότητας πάντοτε παρεισφρύει σε αυτές τις περιπτώσεις. Τουλάχιστον έτσι κάποιοι θεωρούν.
Πρέπει να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί, αν πούμε ότι οι Γενικοί Διευθυντές είναι αυτοί που αξιολογούν τους εργαζόμενους στους οποίους προΐστανται, αντιλαμβάνεστε ότι αυτό μπορεί να εγείρει διάφορες αμφισβητήσεις. Αυτό θέλουμε να προλάβουμε, αυτό θέλουμε να αποφύγουμε.
Η αξιολόγηση θα γίνει. Και η αξιολόγηση προβλέπεται να γίνει και στο άρθρο 35 και στη συμφωνία που έχουμε κάνει και θα γίνει με έναν τρόπο, ώστε να ολοκληρωθεί μέσα στο 2012 για να έχουμε καλύτερη Διοίκηση. Ο στόχος δεν είναι να απολύσουμε εργαζόμενους, ο στόχος είναι να έχουμε καλύτερη διοίκηση και να αξιοποιήσουμε κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους απασχολουμένους στο Δημόσιο.
Άλλωστε, ο αριθμός των εργαζομένων στο Δημόσιο, όπως σας έχω πει, προσεγγίζει τις 700.000. Οι μισοί των υπαλλήλων είναι αυτοί οι οποίοι απασχολούνται στο εκπαιδευτικό σύστημα, περίπου 190.000, και άλλες περίπου 160.000 είναι οι ένστολοι στις διάφορες υπηρεσίες του στρατού, της αστυνομίας και άλλων συναφών υπηρεσιών. Άρα, λοιπόν, αυτός ο αριθμός μπορεί να πει κανείς, ότι είναι μικρός αν δεν αξιοποιείται και έχουμε τεράστια κενά σε κάποιες υπηρεσίες και μάλιστα νευραλγικές υπηρεσίες, την ώρα που πλεονάζει και αργεί προσωπικό σε άλλες υπηρεσίες και μπορεί να πει κανείς ότι είναι μεγάλος αριθμός, αν αξιοποιηθούν αυτοί οι υπάλληλοι. Μπορεί πραγματικά να είναι εξαιρετικά παραγωγικοί, ενώ τώρα δεν είναι, γιατί απλούστατα δεν έχουν ταξινομηθεί με έναν ορθολογικό τρόπο.
Αυτό το οποίο πρέπει να γίνει είναι, πέραν οποιασδήποτε πελατειακής ή προσωπικής αντίληψης και παρέμβασης, η τοποθέτηση του εργαζομένου σε μία θέση που να ανταποκρίνεται σύμφωνα και με το περίγραμμα των θέσεων στο οποίο προχωρούμε, όπως θα δείτε, στις ανάγκες στις υπηρεσίες, κυρίως, και όχι στα ενδιαφέροντα ή στις προτιμήσεις του υπαλλήλου. Καλό είναι να συνδυάζονται, αλλά πάντοτε προηγείται το γενικό συμφέρον, το συμφέρον δηλαδή της υπηρεσίας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ ήθελα να ρωτήσω, έχετε πλήρη εικόνα τώρα της κατάστασης στη Δημόσια Διοίκηση, ως Υπουργός ποια υπηρεσία θεωρείτε την πιο, αν θέλετε, κακή υπηρεσία που προσφέρει σήμερα στον πολίτη, ποια γραφειοκρατική διαδικασία είναι η πλέον, σας έρχεται στο μυαλό σαν πρώτη εικόνα; Ένα παράδειγμα δηλαδή της παθογένειας, αλλά με ένα παράδειγμα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Κυρία Καλλίρη, ο γλυκός τρόπος με τον οποίον θέτετε την ερώτηση, δεν θα με παγιδεύσει. Αν αναφέρω εγώ παράδειγμα κακής υπηρεσίας, αντιλαμβάνεστε τι πρόβλημα δημιουργείται. Θα με δυσκολεύατε περισσότερο όμως και σας προκαλώ τώρα εγώ αν μου ζητάγατε να αναφέρω παράδειγμα καλής υπηρεσίας.
Λοιπόν, υπάρχουν υπηρεσίες οι οποίες είναι αποτελεσματικές, εργάζονται πραγματικά οι υπάλληλοι με συνέπεια και αφοσίωση στα καθήκοντά τους. Μακάρι αυτό να είναι ο κανόνας. Κι αυτό, επαναλαμβάνω, μπορεί να γίνει ο κανόνας όχι με άνωθεν εντολές, με νόμους, με πειθαρχικά μέτρα, αλλά επειδή οι ίδιοι οι εργαζόμενοι συναισθάνονται την ευθύνη τους απέναντι στην χώρα και στους συμπολίτες, που σε τελευταία ανάλυση ως φορολογούμενοι, είναι αυτοί οι οποίοι χρηματοδοτούν τη λειτουργία του κράτους και τις αποδοχές των εργαζομένων στο κράτος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ας μην πούμε για τους υπαλλήλους, αλλά θα μου πείτε, ποια ας πούμε διαδικασία είναι η πιο γραφειοκρατική που θέλει άμεση παρέμβαση;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Θα αναφέρω ένα παράδειγμα μόνο για να μην μείνετε με την εντύπωση ότι δεν απαντώ. Σας λέω, λοιπόν, ότι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα κακής λειτουργίας του κράτους, ενός αναποτελεσματικού, γραφειοκρατικού, δυσκίνητου κράτους είναι η διαδικασία των αδειοδοτήσεων. Η διαδικασία των αδειοδοτήσεων είναι μία «οδύσσεια» για κάθε πολίτη, ο οποίος συναλλάσσεται με το κράτος για να εξασφαλίσει μια άδεια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω να επανέλθω στο θέμα της αξιολόγησης. Όταν ολοκληρωθεί και εφ’ όσον υπάρξουν περιπτώσεις υπαλλήλων που δεν μπορούν να μετακινηθούν είτε γιατί δεν πληρούν τις προϋποθέσεις, είτε γιατί κρίθηκαν ανεπαρκείς σε αυτό το οποίο κάνουν. Σε αυτή την περίπτωση οι υπάλληλοι αυτοί τι τύχη θα έχουν;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Θα αναμένουμε τις εκθέσεις και τις προτάσεις των Επιτροπών Αναδιοργάνωσης του κάθε Υπουργείου. Πρέπει, καθώς τελειώνει τώρα ο χρόνος, να ολοκληρώσουν τις προτάσεις τους. Μέσα στον Ιανουάριο θα τις έχουμε στη διάθεσή μας, θα βγάλουμε τα συμπεράσματα.
Βεβαίως, οι εργαζόμενοι έχουν κάθε λόγο να διατυπώνουν τις απόψεις τους, ιδίως οι Επιτροπές Αναδιοργάνωσης του κάθε Υπουργείου θα πρέπει με επιμέλεια να ολοκληρώσουν αυτό το έργο. Εμείς δεν είμαστε της άποψης ότι πρέπει οι Επιτροπές αυτές να μας εισηγηθούν κάποια τυπικά κείμενα για να φέρουν σε πέρας μια αποστολή που τους ανατέθηκε. Πρέπει να πιστέψουν στο έργο που τους ανατέθηκε, να είναι ουσιαστικές οι προτάσεις που θα κάνουν για να οδηγούν σε αναμόρφωση πράγματι της Δημόσιας Διοίκησης και καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.
Δεν θέλουμε ένα φορμαλιστικό κείμενο. Θέλουμε ένα κείμενο, το οποίο θα έχει προστιθέμενη αξία για να μπορέσουμε να κάνουμε ένα ακόμη βήμα στην κατεύθυνση της αναμόρφωσης της Δημόσιας Διοίκησης. Νομίζω ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια και σε κάθε Υπουργείο αυτοί που ανέλαβαν να διατυπώσουν αυτήν την εισήγηση, γνωρίζουν πολύ καλά τα του Υπουργείου τους και θα το κάνουν με ευθύνη. Θα περιμένουμε λοιπόν, ας μην βιαστούμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό ακριβώς ήθελα να σας ρωτήσω κι εγώ. Σχετικά με τις προτάσεις από τα Υπουργεία σε ό,τι αφορά στην συρρίκνωση κατά 30%. Η εικόνα που έχετε αυτή τη στιγμή είναι ικανοποιητική, ή χρειάζεται να ενεργοποιήσετε και κάποιες άλλες διαδικασίες έτσι ώστε να ενεργοποιηθούν από την πλευρά σας και οι φορείς που είναι αρμόδιοι;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Σας λέω ότι η Γενική Γραμματέας είναι σε συνεχή επαφή με τους Γενικούς Γραμματείς των άλλων Υπουργείων. Ο Υπουργός ο κ. Ρόβλιας έχει κάνει δύο γύρους συναντήσεων με τους Γενικούς Γραμματείς των Υπουργείων, προκειμένου να τους δώσουμε μια κατεύθυνση για το τι είναι αυτό το οποίο θέλουμε να επιτύχουμε.
Από εκεί και πέρα το αποτέλεσμα αναμένεται και νομίζω ότι θα είναι, με την εμπειρία που αποκτούμε, ένα αποτέλεσμα που θα δικαιώσει την πρωτοβουλία.
Ξέρετε κάτι; Αυτά τα θέματα αντιμετωπίζει για πρώτη φορά το ελληνικό κράτος. Δεν γνωρίζω τα προηγούμενα χρόνια να είχαν αναληφθεί τέτοιες πρωτοβουλίες. Αυτές οι πρωτοβουλίες, δείχνουν ότι πράγματι δεν παραμένουμε σε εξαγγελίες και διακηρύξεις, προχωράμε σε πολύ συγκεκριμένα βήματα δραστικά, τολμηρά, ριζοσπαστικά, με τις όποιες αστοχίες παρατηρούνται -αυτό ήταν αναπόφευκτο- αλλά με προστιθέμενη αξία που μπορεί να πει κανείς ότι κάνει την προοπτική αυτού του εγχειρήματος να φαίνεται ευοίωνη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το χρονοδιάγραμμα που έχει το άρθρο 35 είναι ότι μέχρι τις 31/12 θα πρέπει με μια κοινή Υπουργική Απόφαση να προσδιοριστούν οι φορείς που θα τεθούν υπό το καθεστώς της αξιολόγησης και μάλιστα υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ και με τη συνδρομή ιδιωτών. Αυτοί οι φορείς από ποιο κομμάτι του Σώματος της Δημόσιας Διοίκησης θα προέρχονται; Και αν τελικώς θα έρθει στις 31/12 από την Κοινή Υπουργική Απόφαση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Σας είπα ότι 31/12 είναι η καταληκτική ημερομηνία για να μας στείλουν οι Επιτροπές Αναδιοργάνωσης τις προτάσεις τους. Θα αναμένουμε λοιπόν τις προτάσεις τους και αναλόγως θα πάρουμε τις αποφάσεις για τα επόμενα βήματα, τα οποία πάντως θα είναι σε αρμονία με το μνημόνιο που έχουμε υπογράψει.
ΝΤΙΝΟΣ ΡΟΒΛΙΑΣ: Μέχρι 31/12 θα βγει Κοινή Υπουργική Απόφαση. Σε πρώτη φάση θα περιλαμβάνει τα Υπουργεία για τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, ενδεχομένως να προσθέσει και Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου το Υπουργείο Οικονομικών και αυτός ο κατάλογος δεν κλείνει. Δηλαδή μπορεί να βρει αργότερα συμπληρωματική Κοινή Υπουργική Απόφαση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπουργέ ένα τελευταίο: Είπατε πριν ότι θα περιμένουμε τις προτάσεις των Επιτροπών Αναδιοργάνωσης. Αν αυτές οι προτάσεις περιλαμβάνουν μέσα και πρόταση για απόλυση υπαλλήλων που κρίνονται ανεπαρκείς, τι θα κάνετε;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Γνωρίζετε ότι η εμμονή δεν είναι καλό πράγμα. Εγώ θα έλεγα ότι πρέπει να δούμε τα πράγματα από μια απόσταση. Καθένας σε μια τέτοια κρίσιμη περίοδο για τη χώρα και την κοινωνία, θα πρέπει να ξεπεράσει τον εαυτό του. Κι εμείς οι πολιτικοί κι εσείς οι εργαζόμενοι στα Μέσα Ενημέρωσης και οι εργαζόμενοι στο ελληνικό κράτος. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε το μέγεθος και την οξύτητα της κρίσης και να δούμε τι θα κάνουμε ώστε να αποκολληθούμε από αυτό το τέλμα, να μπορέσουμε να φτιάξουμε μια άλλη Διοίκηση που, όπως ειπώθηκε, είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να έχουμε ανάπτυξη σε αυτόν τον τόπο, για να έχουμε διαφάνεια, για να έχουμε ισονομία και μια λειτουργία της Πολιτείας με κανόνες που σέβονται τον πολίτη. Γνωρίζετε πολύ καλά, κάποιες οργανικές θέσεις μπορεί να καταργηθούν εφ' όσον θεωρηθεί ότι δεν χρειάζονται. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι αυτομάτως ο κατέχων τη θέση τη συγκεκριμένη στιγμή οδηγείται σε απόλυση. Έχει αποσυνδεθεί η θέση από τον εργαζόμενο ή ο εργαζόμενος από τη θέση. Για να απομακρυνθεί ο εργαζόμενος, πρέπει να υπάρχει κάποια διαδικασία αξιολόγησης, δεν μπορεί να γίνει με έναν τρόπο αυτόματο και τυφλό.
Επιτρέψτε μου να πω, επειδή επιμένετε σε αυτό το θέμα, ότι θα έχουμε τη δυνατότητα παρουσιάζοντας και νέες πρωτοβουλίες μας, να συζητήσουμε για όλα αυτά τα θέματα και εσείς βεβαίως θα έχετε την ευκαιρία, κάθε φορά να θέτετε το θέμα των απολύσεων 3 και 4 και 5 και 10 φορές. Σήμερα συζητάμε για ένα μνημόνιο, το οποίο υπογράφουμε με τη Γαλλία και την task force, το οποίο συνοδεύεται από έναν οδικό χάρτη και το οποίο στηρίζει τους 7 τομείς στους οποίους έχουμε συμφωνήσει να συνεργαστούμε. Αυτό είναι κάτι που δεν έχει ξαναγίνει, είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό. Παρακαλώ ας κρατήσουμε αυτό το στοιχείο ως ένα θετικό μήνυμα για το ότι υπάρχει ένα σχέδιο και αφού έχει γίνει ανάλογη προετοιμασία, χρειάζεται να πιστέψουμε ότι θα είναι το ίδιο καλή και η συνέχεια.
ΝΤΙΝΟΣ ΡΟΒΛΙΑΣ: Θέλω να θυμίσω το εξής: Όταν ζητήθηκε από φορείς να στείλουν πλεονάζον προσωπικό, δεν έστειλαν τίποτα. Τώρα που ζητείται αναδιοργάνωση, τώρα θα στείλουν πλεονάζον προσωπικό;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Μπορεί να στείλουν, στην Ελλάδα γίνεται και αυτό.
ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΤΖΩΡΤΖΑΚΗΣ: Ήδη το Υπουργείο Οικονομικών έχει καθυστερήσει για 44 Οργανισμούς, δεν έχουμε στοιχεία ακόμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πόσα Υπουργεία σας έχουν στείλει μέχρι τώρα απάντηση; Αύριο ουσιαστικά λήγει η προθεσμία.
ΝΤΙΝΟΣ ΡΟΒΛΙΑΣ: Υπάρχουν Υπουργεία τα οποία έχουν κάνει πολύ καλή δουλειά...
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αριθμητικά να μας πείτε.
ΝΤΙΝΟΣ ΡΟΒΛΙΑΣ: Όχι, δεν θα σας πω αριθμητικά, διότι μας στέλνουν στοιχεία και αυτή την εβδομάδα. Υπάρχουν Υπουργεία που έχουν κάνει πολύ καλή δουλειά κι έχουν ξεπεράσει και το 30% και υπάρχουν και άλλα Υπουργεία που είναι πολύ πίσω. Στις αρχές Ιανουαρίου θα έχουμε τελικό αποτέλεσμα και θα προχωρήσουμε και σε νομοθετική ρύθμιση συνολική.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Γνωρίζετε ότι οι προσλήψεις των συμβασιούχων υπόκεινται στον κανόνα του 50% και γνωρίζετε επίσης αφού αναφερθήκατε στην εφεδρεία -άλλο προσφιλές θέμα- ότι δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία για τους υπαλλήλους ιδιωτικού δικαίου. Αναμένουμε λοιπόν τον αριθμό των ιδιωτικού δικαίου εργαζομένων προκειμένου να έχουμε μια πλήρη εικόνα. Για τα θέματα αυτά όμως, μέσα στον Ιανουάριο θα επανέλθουμε με τα τελικά στοιχεία και τις κινήσεις που είναι σε εξέλιξη αυτή την περίοδο, προκειμένου έτσι να βοηθήσουμε κι εμείς από τη δική μας πλευρά, η διαδικασία αυτή να ολοκληρωθεί με τον κατά το δυνατό καλύτερο τρόπο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αναφορικά με τα κτήρια των Υπουργείων τα οποία και στην έκθεση του ΟΟΣΑ αναφέρεται ότι αποτελούν ένα σημαντικό πρόβλημα γιατί είναι κατακερματισμένα, σε διαφορετικές περιοχές, πολλές φορές σε διαφορετικές πόλεις, σε συνδυασμό και με τους υπολογιστές και με διάφορα τέτοια Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης προβλήματα που υπήρχαν, ενδεχομένως να σας δημιουργούσαν πρόβλημα στην κατάργηση οργανικών μονάδων. Προβλέπει ο οδικός χάρτης –γιατί δεν έχω προλάβει να το ξεφυλλίσω, γι' αυτό ρωτώ– προβλέπει κάτι τέτοιο; Δηλαδή θα γίνει κάτι με τα κτίρια;
ΝΤΙΝΟΣ ΡΟΒΛΙΑΣ: Εντός των προσεχών εβδομάδων θα προκηρυχθεί μελέτη ειδικά για το θέμα των κτιρίων των Υπουργείων, στην οποία μελέτη ζητείται και πρόταση για ενδεχόμενο «κυβερνητικό πάρκο». Για «ενδεχόμενο», προσέξτε, μην το βγάλετε είδηση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Παρακαλώ μην πάμε σε άλλα θέματα γιατί έχουμε να πούμε πάρα πολλά. Είναι πολλά πράγματα σε εξέλιξη. Θα σας τα παρουσιάσουμε την κατάλληλη στιγμή, όταν είμαστε έτοιμοι να ανακοινώσουμε κάτι δημοσίως και να έχετε και εσείς δουλειά, μην τα τελειώσατε όλα τώρα.
Καλή Πρωτοχρονιά. Αν θέλετε λεπτομέρειες, μπορούμε να δώσουμε τεχνικές λεπτομέρειες.

συνημμένα αρχεία:

PDF | DOC | Μνημόνιο συνεργασίας
PDF | DOC | Οδικός Χάρτης Διοικητικής Μεταρρύθμισης
PDF | DOC | Πυλώνες μεταρρύθμισης

Θεσμοί