Σύμφωνο συναντίληψης για τους αυτοκινητόδρομους

Εκτύπωση
PDF

Τη θετική κατάληξη του διαλόγου για τη διαμόρφωση συμφώνου συναντίληψης με τους παραχωρησιούχους και τις δανειοδοτούσες Τράπεζες, προκειμένου να δοθούν οριστικές λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πέντε μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι, ανακοίνωσε σήμερα ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας.

 

Ακολουθεί πλήρες απομαγνητοφωνημένο κείμενο των σχετικών δηλώσεων:
Ανακοινώνουμε σήμερα τη θετική κατάληξη του διαλόγου με τους παραχωρησιούχους και τους εκπροσώπους των Τραπεζών, προκειμένου να διαμορφώσουμε ένα σύμφωνο συναντίληψης εντός του οποίου θα αναζητήσουμε -και από αυτό θα προκύψουν- οριστικές λύσεις για την αντιμετώπιση των προβλημάτων σχετικά με τους πέντε μεγάλους αυτοκινητόδρομους.
Η όλη διαδικασία εξελίχθηκε με όρους διαφάνειας, με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον. Η συμφωνία αυτή, και μάλιστα σε τέτοιες δύσκολες οικονομικές συνθήκες, φανερώνει τη σταθερή επιλογή που κάνουν όλα τα μέρη, να παραμείνουν και να στηρίξουν αυτό το μεγάλο αναπτυξιακό πρόγραμμα. Έχει πολύ μεγάλη αξία να τονίσουμε ότι η συμφωνία στην οποία έχουμε καταλήξει και μονογράφτηκε από τον Γενικό Γραμματέα και τους εκπροσώπους των παραχωρησιούχων, που είναι η πλευρά με την οποία συμβάλλεται το Δημόσιο, είναι μια συμφωνία η οποία στηρίζεται στο πνεύμα και το γράμμα των αρχικών συμβάσεων που προβλέπει το πλαίσιο, συγκεκριμένη κατανομή κινδύνων μεταξύ των μερών, συγκεκριμένες υποχρεώσεις και αρμοδιότητες για κάθε συμβαλλόμενο.
Θέλω ιδιαιτέρως να αναφερθώ στην προσπάθεια που κάναμε αυτούς τους μήνες προκειμένου να ενισχύσουμε τη θέση του Δημοσίου, βελτιώνοντας τις επιδόσεις της Διοίκησης σε πολλούς τομείς, ιδιαιτέρως στον τομέα των απαλλοτριώσεων και της προόδου των αρχαιολογικών ερευνών και ανασκαφών. Η ισχυροποίηση της θέσης του Δημοσίου, δεν θωρακίζει μόνον το δημόσιο συμφέρον, αλλά αποτελεί παράγοντα, πολύ σημαντικό, για τη σταθερή προοπτική αυτών των έργων. Όταν μιλούμε για συμβάσεις παραχώρησης δεν μιλούμε για ένα κλασικό δημόσιο έργο. Πρόκειται για ένα μοντέλο στο οποίο αυτοί που έχουν συμβληθεί με το Δημόσιο, έχουν την αποκλειστική ευθύνη προκειμένου να αντιμετωπίσουν και να λύσουν τα προβλήματα που προκύπτουν χωρίς να χρειάζεται παρέμβαση του Δημοσίου. Αυτό άλλωστε είναι και το πνεύμα και το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των συμβάσεων παραχώρησης.
Όμως, οι μεγάλες αστοχίες στις παραδοχές, βάσει των οποίων υπογράφηκαν οι σχετικές συμβάσεις, τα προβλήματα τα οποία σε μεγάλο βαθμό στην αρχική φάση των έργων αυτών δεν αντιμετωπίστηκαν, όπως είναι η μεγάλη καθυστέρηση των απαλλοτριώσεων, αλλά και άλλα προβλήματα που προέκυψαν στην πορεία, έθεσαν σε κίνδυνο τη συνεπή εφαρμογή του χρηματοοικοινομικού μοντέλου όπως αυτό ακριβώς είχε προβλεφθεί. Όλα αυτά, οδήγησαν τα έργα σε μια κατάσταση ιδιαιτέρως κρίσιμη και επέβαλαν την ανάληψη πρωτοβουλίας από την πλευρά μας.
Το Δημόσιο λοιπόν, με γνώμονα το συμφέρον τη χώρας, της ελληνικής οικονομίας, αλλά και των πολιτών που είναι οι σημερινοί και βεβαίως οι αυριανοί χρήστες των ολοκληρωμένων αυτοκινητοδρόμων, στο πλαίσιο αυτής της πρωτοβουλίας διατύπωσε συγκεκριμένες προτάσεις, πάντοτε στο πνεύμα και το γράμμα των αρχικών συμβάσεων και μετά από ουσιαστικές συζητήσεις οι προτάσεις αυτές όπως σε γενικές γραμμές είχαμε ανακοινώσει στις 14 Απριλίου σε κοινή συνέντευξη Τύπου με τον Υπουργό Οικονόμων, έγιναν δεκτές από την πλευρά των παραχωρησιούχων. Μονογράφουν αυτό το σύμφωνο συναντίληψης και βεβαίως γίνονται δεκτές κατ’ αρχήν οι προτάσεις από τους εκπροσώπους των Τραπεζών που συμμετείχαν σε αυτήν τη διαδικασία και συναινούν σε αυτήν την πρωτοβουλία η οποία είχε θετική έκβαση.
Αυτό το οποίο πρέπει να κάνουμε τώρα, είναι να συνεχίσουμε με την ίδια συνέπεια, ευθύνη και σοβαρότητα. Ξεκινούμε μια συζήτηση προκειμένου να εξειδικεύσουμε πλέον αυτό το πλαίσιο, όσον αφορά στις τεχνικές λύσεις, όσον αφορά στην τεκμηρίωση της βιωσιμότητας αυτού του μεγάλου αναπτυξιακού προγράμματος και πιστεύω ότι μέσα στον επόμενο μήνα θα είμαστε έτοιμοι να κάνουμε μια ανακοίνωση εξίσου αισιόδοξη, για το ότι οι Τράπεζες, όπως μέχρι τώρα κατ’ αρχήν δέχονται, παραμένουν στο πρόγραμμα αυτό. Θα επιβεβαιώσουν την οριστική θέση τους, εμπράκτως πλέον, με τη συνέχιση της καταβολής των ποσών στο πλαίσιο των δανείων, προκειμένου να ξεκινήσει η κατασκευή νέων τμημάτων σε αυτούς τους αυτοκινητόδρομους.
Τα θέματα είναι πολυσύνθετα, τα προβλήματα δεν έχουν εξαλειφθεί. Αντιλαμβάνεστε ότι η προσπάθεια αυτή, ιδίως σε τέτοιες συνθήκες, απαιτεί ευθύνη από όλες τις πλευρές. Εμείς την επιδείξαμε και οι άλλες πλευρές έδειξαν ένα τέτοιο πνεύμα για να φτάσουμε σε αυτό το αποτέλεσμα, σε αυτήν την «ενδιάμεση» συμφωνία. Είμαι αισιόδοξος και για τη συνέχεια.

 

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε κατά την εκτίμησή σας θα συνεχιστούν τα έργα και πότε μπορεί να εφαρμοστεί η συμφωνία για τα διόδια;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Εμείς, αύριο κιόλας, ξεκινούμε, χωρίς να ξεκινά από το μηδέν αυτή η συζήτηση, τις διαπραγματεύσεις μας με τις Τράπεζες. Όταν λέω εμείς, εννοώ όχι μόνον το Υπουργείο μας, αλλά και το Υπουργείο Οικονομικών. Σύμφωνα με τις δηλώσεις του αρμόδιου Υπουργού στο πλαίσιο της συνέντευξης στην οποία αναφέρθηκα, υπάρχουν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει. Γνωρίζετε ότι έχει ανακοινωθεί η δημιουργία Ανώνυμης Εταιρείας του Δημοσίου, της Εταιρείας Ειδικού Σκοπού όπως την είχαμε τότε αναγγείλει. Γνωρίζετε επίσης ότι έχει ανακοινωθεί η πρόσληψη συμβούλων για το πρόγραμμα των αυτοκινητοδρόμων. Πρόκειται να υπογραφούν οι σχετικές συμβάσεις αυτές τις ημέρες.
Η συζήτηση αυτή, εφ’ όσον επιδειχθεί και από την άλλη πλευρά το πνεύμα ευθύνης που μέχρι τώρα έχει δείξει μπορεί να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Ιουλίου. Αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε κάνει ένα τεράστιο άλμα, ώστε πολύ πιο γρήγορα από ό,τι είχαμε υπολογίσει στην αρχή, -και στην αρχή, είχα υπενθυμίσει ότι θα απαιτηθεί ένα διάστημα αρκετών μηνών, έως το τέλος του 2011 για να επιτευχθεί συμφωνία- τα έργα αυτά θα απεμπλακούν. Όσον αφορά στο θέμα των διοδίων, εκτός του βασικού πλαισίου της συμφωνίας αυτής, έχουμε διατυπώσει εξειδικευμένες προτάσεις για διάφορα θέματα, όπως είναι οι τεχνικές λύσεις, όπως είναι η δημιουργία αυτού του ειδικού λογαριασμού από την πλευρά του Δημοσίου κ.ά. Μεταξύ αυτών βεβαίως και μια συγκεκριμένη πρόταση για την πολιτική διοδίων, με την οποία πιστεύουμε ότι η βιωσιμότητα του έργου ουδόλως υπονομεύεται, εάν συνδυάζουμε την έναρξη κατασκευής νέων τμημάτων με τη μείωση των διοδίων σε ποσοστό 25% - 30% για ολοκληρωμένα τμήματα αυτοκινητοδρόμου και σε ποσοστό έως και 50% για τα υπό κατασκευή τμήματα. Η πολιτική αυτή, θα ισχύσει υποχρεωτικώς και δεσμευτικώς για όλες τις πλευρές από την ώρα που θα ψηφιστεί ο νόμος στη Βουλή, με τον οποίο θα υιοθετείται αυτή η νέα προσέγγιση, η διαρθρωτική παρέμβαση, στην οποία θα καταλήξουμε αφού ολοκληρωθεί αυτός ο διάλογος.
Είναι πολύ σύνθετο το θέμα. Βεβαίως μπορεί αυτή η πολιτική να ισχύσει πιο νωρίς, αλλά αυτό είναι κάτι το οποίο δεν μπορούμε να το επιβάλουμε μόνοι μας, γιατί εάν το κάνουμε αυτό αντιλαμβάνεστε ότι δημιουργούνται συμβατικά προβλήματα. Πιστεύω όμως -και εμείς θα το επιδιώξουμε- ότι στο πλαίσιο αυτού του διαλόγου και της διαφαινόμενης συμφωνίας μπορούμε να συμφωνήσουμε και η εφαρμογή αυτού του νέου ύψους των διοδίων να γίνει πολύ πιο γρήγορα, προτού καταλήξουμε στην ψήφιση του σχετικού νόμου στη Βουλή. Δηλαδή, εάν μέχρι το τέλος Ιουλίου υπάρξει συμφωνία, τότε αμέσως μετά μπορούμε να προχωρήσουμε, καλή τη πίστη, στην εφαρμογή αυτής της νέας πολιτικής και για τα διόδια. Επαναλαμβάνω όμως, δεν μπορώ να το υπογράψω σήμερα, σας λέω ότι υποχρεωτικώς αυτό θα ισχύσει μετά την ψήφιση του νόμου.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εάν μετατεθεί μέχρι το τέλος Ιουλίου η όλη συζήτηση, πότε το βλέπετε να πηγαίνει στη Βουλή για ψήφιση; Θα πάει μέσα στον Αύγουστο;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Εάν κάνουμε μια σειρά από υποθέσεις, πιστεύω θα είναι μεγάλο λάθος αυτήν την ώρα. Ας μην προκαταλάβουμε. Αυτό που πρέπει να πούμε είναι ότι είμαστε έτοιμοι και νομίζω ότι μπορεί να τελειώσει αυτή η φάση του διαλόγου, η δεύτερη φάση του διαλόγου, μέχρι το τέλος Ιουλίου. Μπορούμε δηλαδή να κερδίσουμε χρόνο. Αμέσως μετά, εφ’ όσον υπάρχει συμφωνία και εφ’ όσον και η άλλη πλευρά -γιατί εμείς θα το θέσουμε- δεχτεί να εφαρμοστεί αμέσως η μείωση των διοδίων, μπορεί να γίνει. Αλλά αυτό είναι κάτι παρακαλώ, που δεν θα το λάβετε ως εξαγγελία. Πρέπει να είμαστε απολύτως συνεπείς σε αυτό.
Θέλω να λάβετε υπόψη στο θέμα των διοδίων και ότι με πρωτοβουλία που ανέλαβε η Κυβέρνηση απέτρεψε την αύξηση της τιμής των διοδίων όπως αυτή προβλεπόταν στις αρχικές συμβάσεις σε πολλές περιπτώσεις. Αναφέρομαι συγκεκριμένα στον αυτοκινητόδρομο Μαλλιακός – Κλειδί, της Κοινοπραξίας Αιγαίο, εκεί γνωρίζετε ότι σύμφωνα με την σύμβαση του 2007 θα έπρεπε να αυξηθεί η τιμή των διοδίων την 01 /01 /2011 κατά 33%. Αυτή η αύξηση δεν έγινε προς όφελος του χρήστη, όπως επίσης στη Νέα Οδό, θα έπρεπε να έχουμε αυξήσεις και τον Μάρτιο, κατά 20% και τώρα τον Ιούνιο αύξηση κατά 30%, όπως ανάλογα ποσοστά τις ίδιες περιόδους και στο τμήμα Ελευσίνα – Κόρινθος στην Ολυμπία Οδό. Αυτές οι αυξήσεις μετά από παρέμβασή μας δεν γίνονται, με συνέπεια το διόδιο να παραμένει στο επίπεδο του προηγούμενου χρόνου. Χαμηλότερα δηλαδή από αυτό που είχε συμφωνηθεί από την τότε Κυβέρνηση με τους παραχωρησιούχους. Αυτό δείχνει το ενδιαφέρον μας να κρατήσουμε την τιμή των διοδίων σε ένα επίπεδο το οποίο θα είναι μεγαλύτερο από αυτό που παραλάβαμε, στο πλαίσιο των συμβατικών υποχρεώσεων με τις οποίες το Δημόσιο δεσμεύεται και το γνωρίζετε πολύ καλά αυτό, αλλά θα κάνουμε τα πάντα για περαιτέρω εξορθολογισμό και μείωση της τιμής των διοδίων.

Θεσμοί